چکیده:
پژوهش حاضر با هدف سنجش میزان اجرای خط مشی های حمایتی دولت از شرکتهای دانش بنیان و بررسی رابطه آن با تجاریسازی اختراعات انجام شده است. روش پژوهش از نوع توصیفی همبستگی و جامعه آماری آن، متشکل از 131 شرکت بوده است. داده ها با روشهای تحلیل همبستگی، رگرسیون چندگانه، معادلات ساختاری و فنون آمار توصیفی، تحلیل شدهاند . نتایج نشان داد میانگین میزان اجرای خط مشی های حمایت مالی دولت از شرکتها 5/ 60 درصد، مقدار متوسط آن برابر با 1245 میلیون ریال، وضعیت اجرای خط مشی های حمایت غیرمالی ضعیف و مقدار آن در مقیاس لیکرت برابر63/2 بوده است. همچنین بین اجرای خط مشیهای حمایتی با عملکرد آنها در زمینه تجاریسازی اختراعات، همبستگی مثبت و معنا داری وجود دارد. بر اساس نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه 3/ 37 درصد تغییرات در عملکرد تجاریسازی اختراعات، به متغیرهای اجرای خطمشی های حمایت مالی و غیر مالی مربوط میشود و حمایت های مالی، مانند کاهش سود تسهیلات، وام های بدون بهره و بلندمدت، معافیت مالیاتی و حمایتهای غیرمالی مانند امنیت سرمایه گذاری، شفافیت قوانین مالکیت فکری، روابط بین المللی، آموزش منابع انسانی و کمکهای بازاریابی، بهترتیب بیشترین تاثیر را بر عملکرد تجاریسازی اختراعات داشتهاند.
The study was an attempt to determine the extent of the implementation of governmental policies supporting knowledge-based companies, to examine the relationship between these policies and the commercialization of inventions. The reliability and validity of this questionnaire were reported 0.89 and 0.94, respectively. The statistical population for this research consisted of 131 companies. The research results revealed that the average extent of the implementation of governmental financial policies aiming to support companies was around 60.5% with an average financial value of 1245 million Rials. The implementation of the non-financial governmental policies was also low and was calculated to be 2.63 based on the Likert scale. The results indicated that 37.3% of the variations of the performance of companies in commercializing by the predictor variables. Moreover, some components such as the decrease in the rate of interest on facilities, interest-free loans, long-term loans, tax exemptions, the ensured security of investments, intellectual ownership rules, proper international relations, human resource training and marketing aids were reported to have the highest effect on the commercialization of inventions, respectively.