چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تاثیر برنامه آموزش «فلسفه و کودک» بر روحیه پرسشگری و مهار خشم دانشآموزان میباشد. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشآموزان پسر پایة چهارم ابتدایی شهر بابل در سال تحصیلی 95-94 هستند. از این میان تعداد 22 نفر دانشآموز پسر (11 نفر گروه آزمایش و 11 نفر گروه کنترل)، به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. برای بررسی فرضیه پژوهش از روش شبهآزمایشی با استفاده از طرح پیشآزمون ـ پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه روحیه پرسشگری و پرسشنامه مهارتهای مهار خشم استفاده گردید. دانش آموزان گروه آزمایش طی هشت جلسه نود دقیقه یی (هرهفته یک جلسه)، تحت آموزش برنامه فلسفه برای دانش آموزان قرار گرفتند. مواد آموزشی این پژوهش داستانهای فیلیپ کم بود. در پایان، داده ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیره (ANCOVA) و با نرمافزار 20، مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتههای این پژوهش، اعتبار و برنامه فلسفه برای دانش آموزان در پرورش روحیه پرسشگری و مولفههای آن و مهار خشم در ایشان را تایید کرد.
خلاصه ماشینی:
"جدول 4) تجزیه و تحلیل کوواریانس چند متغیره مؤلفههای روحیه پرسشگری رجوع شود به تصویر صفحه طبق آنچه در این جدول ملاحظه میشود نتایج تحلیل چندمتغیره کوواریانس نشان میدهد آموزش «فلسفه و کودک» بر تغییرات نمرات مؤلفههای حل مسئله، اعتمادبنفس و خودباوری و آگاهی و دانایی دانشآموزان در پسآزمون بطور معناداری اثرگذار است.
نتیجهگیری برای بررسی تأثیر آموزش فلسفه بر روحیه پرسشگری و مهار خشم از تحلیل کوواریانس چندمتغیره استفاده شد و نتایج حاصل از آن نشان داد که آموزش «فلسفه و کودک» بر تغییرات نمرات روحیه پرسشگری و مهار خشم دانشآموزان در پسآزمون بطور معناداری اثرگذار است.
ـ با توجه به نتایج بدست آمده از این پژوهش و نیز تأثیرات مثبت برنامه «فلسفه و کودک» و بر روحیه پرسشگری و مهارتهای کنترل خشم کودکان و نوجوانان بنظر میرسد این برنامه میتواند بر اصلاح ساختار نظام آموزشی که هدف آن پرورش افراد پرسشگر و دارای تفکر حل مسئله و کنترل رفتارهای پرخاشگرانه است، تأثیر مثبت داشته باشد.
تجلینیا، امیر؛ کریمی، روحالله، «بررسی تأثیر اجرای آموزش فلسفه برای کودکان در کاهش و مهار خشم دانشآموزان پسر پایه اول مقطع متوسطه شهر تهران»، دو فصلنامه تفکر و کودک، س5، ش9.
«بررسی تأثیر اجرای آموزش فلسفه برای کودکان در کاهش و مهار خشم دانشآموزان پسر پایه اول مقطع متوسطه شهر تهران»، دو فصلنامه تفکر و کودک.
تجلینیا، امیر؛ کریمی، روح الله، «بررسی تأثیر اجرای آموزش فلسفه برای کودکان در کاهش و مهار خشم دانشآموزان پسر پایه اول مقطع متوسطه شهر تهران»، دو فصلنامه تفکر و کودک، س 5، ش9، 1393."