چکیده:
هدف تحقیق: تحقیق حاضر با هدف تعیین جهت و میزان خطا در انتقال دوسویه مهارت پرتاب دارت انجام گرفت. روش تحقیق: انتقال دوسویه براساس امتیاز کسب شده، خطای متغیر، خطای سوگیری، تغییرپذیری کلی و میانگین خطای شعاعی بررسی شد. نمونه آماری این تحقیق 44 دانشجوی داوطلب دانشگاه شهید بهشتی بوده که همگی راست دست و بدون تجربه قبلی در مهارت پرتاب دارت بودند که پس از آموزش پرتاب دارت به روش گمارش تصادفی به دو گروه برتر و غیربرتر تقسیم شدند: گروه غیر برتر (چپ تمرین) با دست غیر برتر تمرین و گروه برتر (راست تمرین) با دست برتر تمرین کرد. شرکت کننده ها در پیش آزمون، با هریک از دستهای خود 10 پرتاب به سمت هدف انجام دادند، سپس در مرحله اکتساب به مدت 6 جلسه، در هر جلسه 5 بلوک 10 کوششی و در مجموع 300 کوشش را اجرا وابسته، t کرده، و در نهایت پس از 24 ساعت در پس آزمون شرکت کردند. داده ها با استفاده از روش تحلیل واریانس چند متغیره، آزمون و تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل شد. یافته ها: نتایج نشان داد که میانگین خطای شعاعی بهترین متغیری بود که متغیر ملاک امتیاز کسب شده را پیش بینی کرد و همچنین انتقال بیشتری از دست غیر برتر به دست برتر نسبت به عکس آن رخ داد که احتمالا به دلیل سرعت بالاتر انتقال اطلاعات از نیمکره راست به نیمکره چپ در راست دست هاست.
The present study was designed to determine the direction and rate of errors in bilateral
transfer of dart throwing skill. Methods: Bilateral transfer was determined according to the
performance, variable error (VE), constant error (CE), radial error, and total variability (E). Forty
four right handed volunteer university students with no previous experience in dart throwing skill
took part in the study. After being trained in throwing dart, they were divided with random
assignment method in two dominant and non-dominant groups, who practiced with their dominant
and non-dominant hand respectively. In pre-test, Participants had 10 throws toward target with
each of their hands, then in acquisition stage, each Participant performed the total of 300 attempts
(6 session each seasion:5 blocks; each block 10 trials), and finally after 24 houres, they Participated
in a post-test. Data were analysed using multi-variable analysis of variance (MANOVA) method,
dependent t-student test, and multiple regression analysis. Results: Results demonstrated that Mean
of radial error is the only variable that predicted performance. More transfer occurred from nondominant
hand to dominant hand. That may be due to higher speed in transfer of data from right
hemisphere to left hemisphere in right-handers.