چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه سلاست وضعی با اهداف اجتماعی، شایستگی درک شده و جو انگیزشی در کلاس های تربیت بدنی بود. روش تحقیق: به همین منظور از 779 دانش آموز 12 تا 16 سال خواسته شد تا پرسشنامه های جو انگیزشی درک شده در ورزش- 2، مقیاس هدف اجتماعی- تربیت بدنی، مولفه شایستگی درک شده از مقیاس نیمرخ ادراک از خویشتن جسمی ومقیاس سلاست وضعیتی – 2 را تکمیل کنند. در بخش تجزیه و تحلیل داده ها نیز از همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری
استفاده شد. یافته ها: نتایج مدل معادلات ساختاری نشان داد که تکلیف محوری، اهداف اجتماعی
(23/ 0 β =) و شایستگی درک شده ( 58 / 0 β=) سلامت وضعیتی را بطور مثبت پیش بینی می کرد.
خودمحوری نیز از طریق شایستگی درک شده، سلاست وضعیتی را بطور مثبت پیش بینی می کرد
(β=0/40) بحث و نتیجه گیری: این نتایج بر اهمیت توانایی معلم در ایجاد میزان بالایی از انگیزش برای دانش آموزان در جهت کمک. به آنها برای دستیابی به حالات روانی بهینه و تداوم مشارکت در فعالیت بدنی تاکید می کند.
Purpose: The purpose of this study was to investigate the relationship of dispositional flow with
social goals, perceived competence and motivational climate in physical education classes.
Methods: For this purpose, 779 students, 12 to 16 years old, were asked to complete four
questionnaires: perceived motivational climate in sport questionnaire-2; social goal scale–physical
education; sport competence factor of the Physical Self-Perception Profile; and dispositional flow
scale-2 (DFS-2). Data analyzed by Pearson correlation and structural equation model. Results: The
results of the structural equation model showed that the task-involving climate positively predicted
students’ social goals (β= 0.60) as well as their perceived competence (β= 0.41). Also, social goals
(β= 0.23) and perceived competence (β= 0.58) positively predicted their dispositional flow. The
ego-involving climate positively predicted dispositional flow through perceived competence
(β= 0.40). Conclusion: The results highlight the ability of the teacher to create a high degree of
motivation for the students so as to help them achieve optimal psychological states and continue to
participate in physical activity.