چکیده:
هدف تحقیق: کانون توجه افراد می تواند تاثیر معنادار روی اجرا و یادگیری مهارت های حرکت ی داشته باشد. نظم بخش یدن به منابع اطلاعاتی موجود در محیط و آماده سازی عمل سبب افزایش بازدهی حرکات شده و تعیین کنندة چگونگی روانی و همسانی حرکت، دقت پاسخ و در نهایت اجرای حرکت می باشد. هدف از این پژوهش، تعیین تاثیر دستورالعمل های کانون توجه درونی و بیرونی تکلیف فراقامتی
بر عملکرد و یادگیری کنترل قامت بود. روش تحقیق: در این آزمایش 33 دانشجوی پسر دانشگاه فردوس مشهد با میانگین سنی 1/43- 21/12 به صورت داوطلبانه شرکت نمودند و براساس نمره ثبات کلی در پیش آزمون به سه گروه 11 نفری توجه بیرونی، درونی، و کنترل به طور تصادفی تقسیم شدند. از آزمودنی ها خواسته شده بود با استفاده از دستورالعمل های ارائه شده روی تکلیف فراقامتی، کنترل
قامت خود را روی دستگاه تعادلی بایودکس حفظ کنند. دستورالعمل ها در ارتباط با توجه به میله ای که به صورت افقی در دست داشتند (توجه بیرونی)، توجه به دست های خود (توجه درونی) و بدون دستورالعمل (کنترل) بودند. برای تحلیل داده ها از آزمون تحلیل واریانس یک طرفه و آزمون تعقیبی توکی استفاده شد. یافته ها : نتایج این تحقیق نشان داد که اختلاف تفاضل میانگین کنترل قامت سه گروه در مرحله اکتساب ( 002 / 0 - P) معنی دار بود، درحالی که تفاضل میانگین سه گروه در مرحلة یادداری ( 054 / 0 - P) معنی دار نبود.
همچنین نتیجة آزمون تعقیبی توکی در مرحله اکتساب برتری آزمودنی هایی که دستورالعمل کانون توجه بیرونی روی تکلیف فراقامتی را اتخاذ کردند را نشان داد. بحث و نتیجه گیری: نتیجه این که دستورالعمل های کانون توجه بیرونی در مقایسه با دستورالعمل کانون توجه درونی روی تکلیف فراقامتی منجر به کنترل قامتی بهتر گردید.
Purpose:Individuals focus of attention can have significant effect on performance and learning of motor
skills. Given discipline to the informative sources environment and action preparation cause to increasing
the motor output which determine the coordination of movement, response precision and movement
execution. The purpose of this study was to investigate the effects instructions of internal and external
focus of attention suprapostural task on performance and learning of postural control. Methods: In this
study were participated voluntarily, 33 male students with age 21.121.43 from Ferdowsi university of
Mashhad. They divided randomly into three groups (n=11) external, internal and control group.The
participants were asked to maintain their postural control on Biodex Balance System by attention on
supra-postural task. Instructions included focus of attention on the bar (external focus), hands (internal
focus) and no instructions (control). Data analysis was done with one-way ANOVA and tukey post hoc
test. Results: The results showed that mean difference between scores of overall stability was significant
in three groups to the acquisition phase (p=0.002), whereas the mean difference between three groups was
not significant in the retention phase (p=0.054). Also, tukey test showed the predominance of external
focus group in execution the suprapostural task. Conclusion: We concluded that external attention
instructions on suprapostural task leads to better postural control than internal attention instructions.