چکیده:
هدف تحقیق: هدف از این تحقیق بررسی ارتباط بین شایستگی حرکتی درکشده و شایستگی حرکتی واقعی در دختران و پسران پایه دوم تا چهارم ابتدایی بود. روش تحقیق: نمونه این پژوهش ۷۸ دختر با میانگین سنی ۸/۶ و ۸۱ پسر با میانگین سنی ۸/۷ بودند که به طور تصادفی از مدارس ناحیه در شهر کرمان انتخاب شدند. برای ارزیابی شایستگی حرکتی درکشده از خرده مقیاس ورزشی نیمرخ خود ادراکی برای کودکان (SPPC) و برای ارزیابی شایستگی حرکتی واقعی از آزمون رشد حرکتی درشت – ۲ (2-TGMD) استفاده شد. برای تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون جهت تعیین رابطه بین این دو متغیر در دختران و پسران استفاده شد. یافتهها: نتایج این تحقیق نشان داد بین شایستگی حرکتی در کشده و شایستگی حرکتی واقعی هم در دختران و هم در پسران رابطه معناداری اما در یک حد پایینی وجود دارد. بحث و نتیجه گیری: نتایج نشان داد کودکان قادر نیستند شایستگی خود را با دقت کافی ارزیابی کنند، که این
احتمالا به خاطر تجارب کم حرکتی کودکان و با کیفیت پایین برنامههای آموزشی تربیت بدنی می باشد
Purpose: The aim of this Study was to investigate the relationship between Perceived motor Competence
and Actual Motor Competence in Second to Fourth Grade Boys and Girls. Methods: In this study, 78
Females with mean age of 6.8 and 81 Males with mean age of 7.8 who were randomly selected from
Schools in the two Cities of Kerman. The Athletic Competence Subscale of Self-perception Profile for
Children (SPPC) was used for Evaluate Perceived Motor Competence and Actual Motor Competence was
assessed test of gross Motor Development-2 (TGMD-2). For data Analysis were used Pearson correlation
coefficients to determine the Relationship Between these two variables in boys and girls. Results: The
findings of this study indicated there is a low correlation but significant between perceived motor
competence and actual motor competence in girls and boys. Conclusion: The results showed that children
are unable to assess their motor competence accurately, that is probably due to lack of enough movement
experiences or inadequacy of physical education programs.