چکیده:
هدف : هدف پژوهش، تاثیر تمرین یک طرفه بر عدم تقارن جانبی پا در تکلیف ضربه روی پای فوتبال در دانشجویان پسر دانشگاه فروسی مشهد بود. روش تحقیق : تعداد 40 دانشجو در کلاسهای تربیت بدنی عمومی ( 18 تا 24 سال) که تجربه بازی فوتبال به صورت حرفهای و منظم را نداشتند و پای برترشان راست بود، انتخاب و به روش تصادفی و به تعداد مساوی به دو گروه تجربی و کنترل تقسیم شدند. گروه تجربی به مدت هشت هفته، سه جلسه در هفته و یک ساعت و نیم در هر جلسه به تمرین با پای چپ غیر برتر مطابق برنامه پرداختند. گروه کنترل فعالیتی غیر از انجام تکالیف زندگی روزانه نداشتند. آزمودنیها در پیشازمون، پس آزمون و 15 روز بعد تمرین در آزمون یادداری در تکلیف ضربه با روی پا شرکت کردند. به منظور تحلیل دادهها در گروههای تجربی و کنترل از آزمونهای تحلیل واریانس مرکب، تحلیل واریانس با اندازههای تکراری و t مستقل استفاده شد. یافتهها : نتایج نشان داد تمرین یک طرفه سبب افزایش و پیشرفت قابل توجهی در عملکرد پای چپ و پیشرفت نه چندان قابل ملاحظهای در عملکرد پای راست شده است. همچنین کاهش معنیدار شاخص عدم تقارن جانبی از پیش آزمون تا پس آزمون (002/ 0= p) و آزمون یادداری (003/ 0= p)، کاهش برتری پای راست در گروه تجربی بعد از تمرین یک طرفه را نشان داد. نتیجهگیری : بر اساس این نتایج تصور میشود که برتری پا، تکلیف ویژه باشد و در نتیجه محدودیتهای خاص در اکتساب هر تکلیف است و اصولا از تجارب قبلی فرد در استفاده متمایز از اندامها نشات میگیرد.
Purpose: The purpose of the study was to investigate the effect of unilateral practice on leg lateral asymmetry
in soccer kicking of the male students at Ferdowsi University of Mashhad. Method: The subjects were 40
students (18 to 24) who participated in the course of General Physical Education, They did not have any
professional and regular experiences in soccer, and their prefered leg was right. They were randomly and
equally divided to experimental and control groups. The experimental group practiced with their nonpreferred
left leg according to the program for eight weeks and three times a week for one and a half hours per
session. The control group had no activities other than those usually performed in their daily life. The subjects
performed the task of instep kicking in pre-test, post-tests and retention test 15 days after the practice. The
data were analyzed through mixed analysis of variance, repeated measures ANOVA and independent samples
T test in experimental and control groups. Results: Results showed that the unilateral practice has caused
remarkable increase in the left leg performance and inconsiderable increase in the right leg performance. Also,
significant reduction in the index of lateral asymmetry from the pre-test to post-test (p=0.002) and retention
test (p=0.003) showed reduction of right leg preference in the experimental group after the unilateral practice.
Conclusion: Based on the results, it is assumed that leg preference is task-specific and a result of special limitations
in acquisition of a task which basically comes from previous experiences in differential use of the limbs.
Key words: Unilateral Practice, Male Students, Kicking, Lateral Asymmetry, Soccer,