چکیده:
هدف تحقیق: پژوهش حاضر، بررسی اثر یک دوره بازیهای بومی محلی بر کارکردهای شناختی اجرایی کودکان دارای اختلال کاستی توجه و بیشفعالی بود. روش تحقیق: 3۰ کودک دارای اختلال کاستی توجه و بیشفعالی )نوع ترکیبی( به صورت دردسترس و هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه کنترل و تجربی قرار گرفتند. گروه تجربی، به مدت ۱2 هفته در بازیهای بومی محلی شرکت کردند و گروه کنترل در طول دورة تمرینات به فعالیتهای روزانه خود پرداختند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش،
پرسشنامه کانرز، مقیاس هوش کودکان وکسلر و دستگاه سنجش کارکردهای شناختی- اجرایی بود. از هر دو گروه پیشآزمون و پس- آزمون به عمل آمد و دادهها با استفاده از آزمون کوواریانس تحلیل شد. یافته ها: نتایج نشان داد، یک دوره بازیهای بومی محلی بر بهبود کارکردهای شناختی اجرایی )زمان واکنش، توجه انتخابی، بازداری پاسخ، گوش به زنگی، تکانشوری و تغییر توجه( موثر بوده است. نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش حاضر میتوان چنین نتیجه گرفت که از بازیهای بومی محلی میتوان برای بهبود
کارکردهای شناختی اجرایی کودکان دارای اختلال کاستی توجه و بیشفعالی استفاده کرد.
Purpose: The aim of the present study was to investigate the effect of local indigenous games on executivecognitive
functions of children with attention deficit/hyperactivity disorder (ADHD). Methods: 30 children
with attention deficits/hyperactivity disorder (combined type) were selected through purposive available
sampling, and were randomly assigned into control and experimental groups.The Experimental group
participated in the local indigenous games for 12 weeks; while the control group continued their daily
activities during the training period. The instruments used in this study were Conners' questionnaire, Wechsler
intelligence test, and an apparatus to measure executive-cognitive functions. Both groups participated in a
pretest and posttest. the data were analyzed using covariance analysis. Results: The results showed that local
indigenous games intervention is effective for improving executive- cognitive functions (reaction time,
Selective attention, response inhibition, vigilance, impulsivity and attention shifting). Conclusion: According
to the findings of the study, it can be concluded that local indigenous games can be used for improving
executive-cognitive functions in children with attention deficit/hyperactivity disorder
Key words: attention deficit/hyperactivity disorder, executive-cognitive functions, local indigenous games