چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی اثر تمرینات بینایی و مهارتی بر یادگیری مهارت فورهند تنیس روی میز بود. روش تحقیق: بدین منظور 40 دانشجوی دختر غیر ورزشکار دانشگاه شهید بهشتی، با میانگین سنی 78/0±50/21 سال، به طور داوطلبانه انتخاب و بهصورت تصادفی به چهار گروه تقسیم شدند. گروهها شامل: تمرینات بینایی و تنیس رویمیز، گروه تمرینات بینایی، گروه تمرینات تنیس رویمیز و گروه کنترل بودند. آزمودنیها پس از شرکت در پیشازمون، که شامل آزمون دقت ضربات برای ارزیابی ضربه فورهند تنیس رویمیز بود، به مدت 4 هفته تمرین داده شدند و سپس در جلسه پسازمون و 24 ساعت بعد در آزمون یادداری شرکت کردند. یافتهها: برای تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره و آزمون تعقیبی LSD در سطح معناداری 05/ 0› α استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که تمرینات بینایی و تنیس رویمیز و تمرینات تنیس روی میز بر اکتساب (p=0.001) و یادداری ضربه فورهند تنیس روی میز (005/0 =P) موثر بوده است. همچنین آزمون تعقیبی LSD نشان داد که تمرینات بینایی و تنیس رویمیز تاثیر بیشتری بر یادگیری ضربه فورهند داشته است. نتیجهگیری: با توجه به نتایج تحقیق پیشنهاد میشود که تمرینات بینایی به عنوان یک برنامه تمرینی مکمل در برنامه تمرینی ورزشکاران رشته تنیس روی میز گنجانده شود.
Purpose: the purpose of this study was the effect of visual training and skill training on learning of forehand
drive in table tennis. Method: forty non-athlete students of Shahid Beheshty university (21.50±0.78 aged)
were selected voluntarily and were randomly assigned to four groups. Groups were included visual training,
visual and tennis training, tennis training and control. After pre-test the partilipants were trained for four
weeks and then participated in post-test and retention test. Measures of forehand drive in table tennis were
obtained from all participations before and after four weeks of training. Results: The analysis of the data was
done by analysis of covariance (MANCOVA) and LSD test. Analysis of data showed that tennis training and
visual and tennis training had significant effect on acquisition (p=0.001) and retention of forehand drive
(p=0.005). Conclusions: according to the results coaches and athletes should use visual training in training
program.
Key words: Vision, sport visions, acquisition, retention, precision test