چکیده:
مسئله ذهن بدن و چگونگی وجود امر ذهنی در جهان فیزیکی، یکی از مهم ترین مسائل در تاریخ
اندیشه بشری است و دیدگاه های فراوانی برای تبیین آن عرضه شده است. آفرینش گرایی و دوگانه انگاری
منبعث از آن، در تبیین نحوه تعامل ذهن بدن موفقیتی نداشتند . همین ناکامی باعث طرح دیدگاه های
فیزیکالیستی و نظریات تقلیلی شد. در این نظریه، ویژگیهای ذهنی حذف یا در بهترین حالت به امر
فیزیکی قابل تقلیل است. اما پاسخهای فیزیکالیسم نیز تنها به حذف صورت مسئله منجر شده و توان
تبیین نحوه وجود ویژگیهای غیرفیزیکی در جهان فیزیکی را نداشته است . در این میان، نظریه
نوخاستهگرایی پاسخی جدید به این مسئله پیش روی نهاده است . بر اساس نوخاسته گرایی، ذهن و
ویژگیهای ذهنی، برآمده از فرآیند تکامل بدن فیزیکی است و در عین حال، غیر قابل تقلیل به آن است.
به عبارت دیگر بدن فیزیکی، سیستمی سیال و پویا است که در بالاترین سطح پیچیدگی سیستمی،
موجب ظهور ذهن و آگاهی میشود. همچنین این نظریه مزیت هایی در تقابل با دوگانه انگاری و
تقلیلگرایی در تبیین ارتباط ذهن بدن دارد، زیرا برخلاف آفرینش گرایی ضمن پذیرش دوگانگی،
تصویری از تکامل بیولوژیکی ذهن و ارتباط آن با مغز ارائه می کند و از سوی دیگر، ضمن پذیرش
فیزیکالیسم و تکامل طبیعی تقلیل گرایی را مردود می شمارد.
خلاصه ماشینی:
١ اما با بيان فهرستي از کارکردهاي ذهن / نفس ، پرسش هاي ديگري بيپاسخ ميمانند؛ منشأ ذهن / نفس چيست ؟ ماهيت آن چيست و به عبارت ديگر، ذهن / نفس در ميـان تمـام اشـياء ديگـر ايـن جهان چه نوعي از اشياء است ؟ اگر ذهن / نفس ـ آنگونه که مـا شـهود مـيکنـيم ـ امـري متفاوت و نيز مرتبط با بدن است ارتباط آن چگونه است ؟ در فلسفه ذهن معاصـر، سـه گونـه پاسخ اساسي به اين پرسش ها ارائه شده است که عبارتند از: آفرينش گرايي، تقليـل گرايـي و نوخاسته گرايي.
در نهايت ، با روش توصيفي - تحليلي، ضمن بررسي انواع نوخاسته - گرايي، مدعاي اصلي اين مقاله را بيان ميکنيم و نشان ميدهيم نظريه نوخاسـته گرايـي بـه عنوان نظريه رقيب اين دو، ديدگاهي ميانه است که با حفظ فيزيکاليسم ، به دوگانگي ذهن و بدن معتقد است و از مزيت ها و ظرفيت هاي بيشتري در تبيين رابطه ذهن ـ بـدن و مسـائل مربوط به آن برخوردار است .
براي بحث تفصيلي نگاه کنيد به : Richard Swinburne,The Evolution of the Soul, revised edition, Oxford: Clarendon Press, 1998 Alvin Plantinga, Science, Religion, and Naturalism, Oxford: Oxford University Press, 2011 2.
Knowledge 65 اما تعبير سوم از امر نوخاسته آن است که وقتي آگاهي در فرآيند تکامل سيستم بيولوژيکي رخ ميدهد، نه تنها ويژگيها و توان علّي جديد، بلکه فردي جديد با تجربـه آگـاهي بوجـود ميآيد و ارگانيسم مورد بحث ، بدن اين فرد آگاه ميشود.
Kim, Jaegwon,Mind in a Physical World: An Essay on the Min-dbody Problem and Mental Causation.