چکیده:
پدیده شناسی برای دستیابی به بیناسوژگی ابتدا آگاهی را به حوزة تعلق اگو تقلیل میدهد. اما چنان که
خواهیم دید این تقلیل برخلاف تقلیل اولیه پدیده شناسی، تقلیلی ساختگی و روش مند است . بنابراین ،
اگوی دیگر و در نتیجه بیناسوژگی نیز همچون حوزة تعلق اگو قلمرویی اصیل و اولیه است و هیچ یک
از این دو قابل تقلیل به یکدیگر نیست. پس شناخت هر یک از این دو قلمرو نیز وظیفه ای اصیل به
شمار میآید. علم مدرن از طریق ریاضیاتی کردن طبیعت و با معرفی اوبژه های منطقیریاضیاتی وظیفه
شناخت بیناسوژگی را بر عهده دارد. اوبژة منطقیریاضیاتی، به مثابه افق نامتناهی پدیده های شهودی
آگاهی، که نمودهای کثیر آن در قلمرو اگولوژیک به شمار میآیند، بخشی از معرفت پدیدهشناختی است .
برخلاف گفته های هوسرل، ریاضیاتی کردن طبیعت ما را از فهم اصیل جهان دور نمیکند و علم مدر ن
قادر است گنجینه های معرفت ما را افزایش دهد
خلاصه ماشینی:
ir 204Phenomenology of Modern Science Hassan fatzade مقدمه پديده شناسي با تقليل جهان رويکرد طبيعي ميآغازد و همراه با ايـن تقليـل ، از همـان نقطـۀ عزيمت خود، تمام علوم شکل گرفته در دل اين رويکرد را کنـار گذاشـته ، درُ بعـدي کـاملاً جديد قرار ميگيرد.
»١ مسئله اين است که پديدهشناسي چگونه قادر است اوبـژههـاي نظـري علـم مـدرن و آمـوزة «حقيقي دانستن آنها در مقابل نمودهاي صرفشان در حضور آگاهي» را به رسـميت شـمرد؟ آيا ميتوان پديدهشناس بود و «موجودات» فيزيکـي را واقعـي دانسـت و در نسـبت بـا آنهـا پديدههاي آگاهي را ـ که تنها سرمايۀ ما هستند ـ صرفاً نمودهايي از آن واقعيت بيرونـي بـه شمار آورد؟ در نگاه نخست چنين ادعايي به منزلۀ خروج از رويکرد پديدهشناختي و کاملاً غير قابل قبول به نظر ميرسد.
«روشن است که در اين قلمرو، حوزة تعلق اوليۀ اگوي استعلايي من ، بايد بنيان برانگيزاننـدة تقويم آن تعاليهاي اصيلي را يافت که از آن فراتر ميروند، و پـيش از هـر چيـز بـه عنـوان «ديگران» (موجودات روانـتني ديگر و اگوهاي استعلايي ديگر) ظاهر مـيشـوند، و از ايـن طريق تقويم جهان عيني به معناي رايج آن، يعني جهاني «غيـر مـن » و متفـاوت بـا جهـان تعلق اگوي من را ممکن ميسازند.
البته چنانکه گفته شد بدن محض نسبت به آگاهي جايگاهي ماهوي و ضروري دارد و بنابراين ، اين تقليل نيز همچون تقليل به حوزة تعلق اگو تقليلي روشمند و ثانويه بوده، تنها به دنبال اين است که منطقه اي از وجود را در اختيار من بگذارد.