چکیده:
هدف: هدف پژوهش تعیین سهم سبکهای فرزندپروری و سازگاری اجتماعی در پیشبینی عضویت دانشآموزان پیشدانشگاهی در شبکههای اجتماعی و رابطه عضویت در شبکهها با عملکرد تحصیلی آنها بود. روش: روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری 350 پسر پیشدانشگاهی شهرستان بیرجند بود که از دبیرستان تیزهوشان بیرجند 80 نفر بهصورت تمامشمار و از جامعه 270 نفری مشغول به تحصیل در 8 دبیرستان عادی بهروش نمونهگیری تصادفی خوشهای 175 دانشآموز از 4 دبیرستان شهید شهاب، امام حسین (ع)، شهید چمران، آیتالله طالقانی، انتخاب شد. پرسشنامه سازگاری سینها و سینگ (1993) توسط دانشآموزان و پرسشنامه سبکهای فرزندپروری بامریند (1971) توسط پدر و مادر آنها تکمیل و برای تحلیل دادهها از آزمون اتا و رگرسیون لجستیک استفاده شد. یافتهها: یافتهها نشان داد، عضویت در شبکههای اجتماعی با عملکرد تحصیلی رابطه ندارد (079/0 =Eta ، 752/0 = P)، سبک فرزندپروری اقتداری (087/11Wald = ، 001/0>P) و سازگاری اجتماعی (786/10Wald = ، 001/0>P) پیشبینیکننده عضویت دانشآموزان در شبکههای اجتماعی بود. سبک سهلگیرانه (114/0>P) و استبدادی (823/0>P) پیشبینکننده نبود؛ و رابطه عضویت در شبکه و سازگاری اجتماعی منفی بود (143/0-β = ، 001/0>P). همچنین رابطه سازگاری عاطفی با عضویت در شبکهها معنیدار نبود. نتیجهگیری: با توجه به این یافتهها آموزش والدین و آگاهی آنها نسبت به اتخاذ سبکهای فرزندپروری خود و آثار آن بر عملکرد تحصیلی و رشد اجتماعی فرزندانشان و نیز فراهم آوردن زمینه ارتباط حضوری هرچه بیشتر دانشآموزان با همسالانشان برای افزایش سازگاری اجتماعی آنها ضروری بهنظر میرسد.
خلاصه ماشینی:
در ايران نيز پژوهشي در زمينه شيوه هاي فرزندپروري انجام شده و در آن ضريب پايايي اين پرسشنامه در بين والدين براي شيوه سهل گيرانه ٠/٦٩، براي شيوه اقتداري ٠/٧٣ و براي شيوه مستبدانه ٠/٧٧ گزارش شده است (اسفندياري، ١٣٧٤).
در پاسخ به اين سؤال که آيا سبک هاي فرزندپروري خانواده ها پيش بيني کننده حضور دانش آموزان در شبکه هاي اجتماعي است ؟ عدم عضويت با کد (٠) و عضويت با کد (١) به عنوان متغير ملاک وارد رگرسيون لجستيک شد.
نتايج آزمون آمينيباس ٣ نشان داد، سبک هاي فرزندپروري براي پيش بيني عضويت دانش آموزان در شبکه هاي اجتماعي مناسب است .
براي پاسخ به اين سؤال پژوهش که آيا سازگاري پيش بيني کننده حضور دانش آموزان در شبکه هاي اجتماعي است ؟ دو متغيرهاي پيش بين سازگاري عاطفي و سازگاري اجتماعي به روش همزمان وارد تحليل شدند.
نتايج آزمون آمني باس نشان داد، متغيرهاي سازگاري براي پيش بيني عضويت دانش آموزان در شبکه هاي اجتماعي مناسب است .
بحث و نتيجه گيري پژوهش حاضر نشان داد استفاده از شبکه هاي اجتماعي با عملکرد تحصيلي دانش آموزان رابطه اي ندارد.
بر اين اساس يافته ها نشان داد سبک فرزندپروري والدين ميتواند پيش بينيکننده حضور دانش آموزان در شبکه هاي اجتماعي باشد.
سازگاري متغير ديگري بود که در اين پژوهش بررسي و مشخص شد متغير سازگاري، وضعيت عضويت و عدم عضويت در شبکه هاي اجتماعي ٦٢ درصد از کل دانش آموزان را به درستي پيش بيني ميکند.