چکیده:
هدف: هدف پژوهش تعیین میزان صحت استنادی مقالههای منتشره در فصلنامه علمی-پژوهشی روانشناسی کاربردی دانشگاه شهید بهشتی بود. روش: روش پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری دادهها پیمایشی و جامعه آماری تمام شمارههای منتشره فصلنامه بود که از میان آنها 19 شماره شامل شمارههای 17 تا 35 در بازه زمانی 1394-1390 انتخاب شد. تعداد کل استنادهای این 19 شماره بهصورت تقریبی برابر با 4389 استناد بود، که با استفاده از جدول کرجسی-مورگان 1970 تعداد 350 استناد با ضریب 96 درصد اطمینان برای تعیین میزان صحت استنادی و مطابقت با شیوهنامه انجمن روانشناسی آمریکا انتخاب شد. روش گردآوری دادهها، مشاهده مستقیم و جستجوی استنادها از طریق پایگاههای اطلاعاتی و موتورهای جستجو بود، دادهها در سیاهه وارسی آزاده، واعظ و قریب (1388) وارد و تحلیل شد. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که از 516 استناد در مقالههای مورد بررسی، 367 استناد فاقد هرگونه خطای استنادی است و از میان شمارههای منتشره فصلنامه علمی-پژوهشی روانشناسی کاربردی شماره 35 از نظر استناد وضعیت مناسبتری دارد. از نظر تعداد خطاها، مقالههای استنادی خطای بیشتری نسبت به کتابهای استنادی و منابع استنادی لاتین خطای بیشتری نسبت به منابع استنادی فارسی داشتند. نتیجهگیری: وضعیت صحت استنادی فصلنامه علمی-پژوهشی روانشناسی کاربردی نسبت به سایر فصلنامههای مشابه بهتر است و این بهدلیل تاکید مسئولین فصلنامه بر نگارش مقالهها و منابع آنها طبق معیارهای انجمن روانشناسی آمریکا و نیز ویراستاری همهجانبه چندین و چندباره است.
خلاصه ماشینی:
يافته ها: يافته هاي پژوهش نشان داد که از ٥١٦ استناد در مقاله هاي مورد بررسي ، ٣٦٧ استناد فاقد هرگونه خطاي استنادي است و از ميان شماره هاي منتشره فصلنامه علمي-پژوهشي روان شناسي کاربردي شماره ٣٥ از نظر استناد وضعيت مناسب تري دارد.
پژوهش حاضر نيز در پي آن است تا با بررسي صحت استنادي مقاله هاي منتشره در فصلنامه علمي-پژوهشي روان شناسي کاربردي وضعيت موجود اين فصلنامه را مشخص کند.
تعداد کل خطاهاي استنادي مقاله هاي مورد بررسي در فصلنامه علمي-پژوهشي روان شناسي کاربردي (به تصویر صفحه رجوع شود) در جدول ٢ تعداد خطاهاي استنادي به تفکيک خطاهاي بزرگ و خطاهاي کوچک استنادي ارائه شده است .
تعداد کل خطاهاي استنادي مقاله ها به تفکيک نوع منبع اطلاعاتي در فصلنامه علمي-پژوهشي روان شناسي کاربردي (به تصویر صفحه رجوع شود) جدول ٣ مربوط به آزمون سوال دوم پژوهش و تعيين وضعيت صحت استنادي مقاله هاي فصلنامه علمي-پژوهشي روان شناسي کاربردي بر اساس مؤلفه نوع مدرک استنادي است .
شاخص هاي توصيفي خطاهاي استنادي منابع استنادي مختلف در فصلنامه علمي - پژوهشي روان شناسي کاربردي (به تصویر صفحه رجوع شود) جدول ٥ نشان ميدهد خطاهاي استنادي مقاله ها بيشتر از خطاهاي استنادي کتاب ها است .
تعداد کل خطاهاي استنادي مقاله ها به تفکيک زبان منبع در فصلنامه علمي-پژوهشي روان شناسي کاربردي (به تصویر صفحه رجوع شود) جدول ٦ نتايج مربوط به آزمون سوال سوم پژوهش را نشان ميدهد.
شاخص هاي توصيفي خطاهاي استنادي منابع استنادي مختلف در فصلنامه علمي - پژوهشي روان شناسي کاربردي (به تصویر صفحه رجوع شود) جدول ٨ نشان ميدهد استنادهاي انگليسي با ميانگين ٧٩ خطاي استنادي بيشتري داشته اند.