چکیده:
مراد از نگارش مقاله حاضر تجزیه و تحلیل چگونگی ترسیم واسازی اسطوره انگاره قهرمان جنگ به مثابه مردمحوری سلطه گر در نمایشنامه آموزش اولیه پاولو هامل نوشته دیوید ریب، نویسنده آمریکایی، است. برای نیل به این هدف، از رویکرد لوئی آلتوسر6 به ایدئولوژی در تحلیل گفتمان های اجتماعی و شکل گیری جنسیتی سود جسته ایم. هویت مردمحوری به مثابه ایدئولوژی عمل می کند و ازطریق سازوبرگ های ایدئولوژیک حکومتی7 مانند خانواده، موسسات آموزشی، هنر و رسانه که موجود ایدئولوژی هستند و افراد جامعه آنها را در خود نهادینه می سازند، شکل می گیرند. هویت مردمحوری از ساختار اجتماعی و فرهنگی نشات می گیرد و حامل ویژگی های خاص خود مانند برترپنداری مرد، خشونت، ستیزه جویی، پرخاشگری، و قدرت روحی و جسمی است. تاثیر خانواده، فرهنگ عامیانه و رسانه که نظام عقیدتی و ارزشی را شکل م ی دهند، در نمایشنامه آموزش اولیه پاولو هامل به خوبی ترسیم شده است. مردان در این نمایشنامه شخصیت هایی هستند که تلاش می کنند برمبنای گفتمان حاکم و خصلت های مردانه مثل خدمت سربازی، شرکت در جنگ، ستیزه جوئی، خشونت و سلطه گری رفتار کنند، اما تلاش های آنها بی نتیجه است؛ چراکه اسطوره ارزش های آمریکایی دررابطه با مردانگی در این نمایشنامه زیر سوال می رود و واسازی8 می شود.
خلاصه ماشینی:
مردان در اين نمايشنامه شخصيت هايي هستند که تلاش مي کنند برمبناي گفتمان حاکم و خصلت هاي مردانه مثل خدمت سربازي ، شرکت در جنگ ، ستيزه جوئي ، خشونت و سلطه گري رفتار کنند، اما تلاش هاي آنها بي نتيجه است ؛ چراکه اسطورة ارزش هاي آمريکايي دررابطه با مردانگي در اين نمايشنامه زير سؤال مي رود و واسازي ٨ مي شود.
در سه گانۀ ديويد ريب ، مردان سعي دارند براساس گفتمان غالب و خصلت هائي که به مرد برتر نسبت داده مي شود، چون سربازي رفتن ، شرکت در جنگ ، خشن و سلطه گر بودن ، رفتار کنند اما تلاش هاي آنها بي سرانجام است ؛ چراکه در اين نمايشنامه ها اسطورة ارزش هاي آمريکايي دررابطه با مردانگي زير سؤال مي رود و واسازي مي گردد.
منتقدان و محققان از جمله کريستوفر بيگزبي ، کارلا مک دوناو، مارک استرين ، متيو رودانه ، توماس آدلر، اوون بردي ، و ديويد سوران ، نمايشنامه هاي او را از منظر زبان ، شخصيت ، هويت مرد سياهپوست ، جنگ ، بيگانگي ، ملي گرايي ، گرايش هاي جنسي ، تحول صحنه ، تصويرآمريکا از خود، خيانت روياي آمريکايي ، خانواده و جستجو براي پيدا کردن نـقـد زبـان و ادبـيات خـارجـي دوره دهــــم ، شـمـاره ١٤، بـهــار و تــابـســتــان ٢٥١١٣٩٤ De-mythologizing the Image of War Hero as Dominant Hegemonic ريشه ، بررسي کرده اند، اما به جز چند مقاله و اثر کوتاه ، مطالعۀ گسترده اي در مورد صورخيال هويت مردانه ، آنچنان که در نمايشنامه هاي ريب مي بينيم ، صورت نگرفته و بسياري از منتقدان از تجزيه و تحليل آثار ديويد ريب با تمرکز بر هويت مردانه غافل بوده اند.