چکیده:
در باب مفهوم جنبش نرم افزاری تولید علم، سه ویژگی همگانی بودن، استمرار داشتن و تحول و تغییر بنیادی نهفته است. بررسی جایگاه این جنبش به عنوان پایه و اساس دستیابی به پیشرفت و اقتدار کشور، در قوانین بالادستی به خصوص قانون اساسی (مشروطیت و جمهوری اسلامی ایران) می تواند اولا میزان ارزش و اهمیت آن را و ثانیا ایجاد انگیزه ی مضاعف برای نیل به این هدف والا را موجب شود. ضمن بررسی جایگاه علم در دو قانون اساسی آلمان و کره جنوبی، یافته های پژوهش حاکی از آن است که قانون اساسی مشروطه اگرچه موجب تغییر در باور و اعتقاد حاکمان و مردم نسبت به مقوله علم شد و اصولی در جهت اجباری کردن و رایگان نمودن تحصیل در آن تصویب شد، لکن هدف اصلی از آن انتقال علوم غربی پذیرفته شده در میان یادگیرند گان بود بدون تلاش جدی در جهت توانایی در تولید علم و دانش. اما در قانون اساسی جمهوری اسلامی، سند چشم انداز افق 1404 و نقشه جامع علمی کشور، به واسطه تغییر در آرمان ها و ارزش ها بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، هدف آن است که ضمن توسعه و گسترش علم در میان تمام افراد جامعه، یادگیرند گان با فرآیند علم آشنا شوند تا علاوه بر تولید علم بتوانند در ادامه به تولید ثروت نیز دست پیدا کنند. روش پژوهش حاضر تطبیقی-تحلیلی و اسنادی- توصیفی می باشد.
خلاصه ماشینی:
بررسـی جایگاه این جنبش به عنوان پایه و اســاس دســتیابی به پیشــرفت و اقتدار کشــور، در قوانین بالادستی به خصوص قانون اساسی (مشروطیت و جمهوری اسلامی ایران ) می تواند اولا میزان ارزش و اهمیت آن را و ثانیا ایجاد انگیزه ی مضاعف برای نیل به این هدف والا را موجب شود.
ضمن بررسی جایگاه علم در دو قانون اســاســی آلمان و کره جنوبی، یافته های پژوهش حاکی از آن است که قانون اساسی مشروطه اگرچه موجب تغییر در باور و اعتقاد حاکمان و مردم نسبت به مقوله علم شد واصولی در جهت اجباری کردن و رایگان نمودن تحصیل در آن تصویب شد، لکن هدف اصلی از آن انتقال علوم غربی پذیرفته شـــده در میان یادگیرندگان بود بدون تلاش جدی در جهت توانایی در تولید علم و دانش .
اما در قانون اساسی جمهوری اسلامی، سند چشم انداز افق ١٤٠٤ و نقشه جامع علمی کشور، به واسطه تغییر در آرمان ها و ارزش ها بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، هدف آن است که ضمن * - استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران .
براســـاس درک و فهم دقیق همین نکته ی مهم بود که رهبر معظم انقلاب در ســـال ١٣٧٩، برای نخستین بار مسأله جنبش نرم افزاری تولید علم را در دانشگاه امیرکبیر، برای دستیابی به قالب ها و نوآوریهای علمی در جهت ایجاد بنای حقیقی یک جامعه ی آباد و عادلانه مطرح نمودند.
البته توجه این نکته ضـروری اسـت که مقوله تولید علم ، خود متوقف بر شـگل کیری نهضـتی فراگیر است که در راستای شکوفایی و رونق بخشیدن به نظریه پردازی و ارائه دیدگاه های جدید مبتنی بر تحقیق و پژوهش باشد، که از آن به جنبش نرم افزاری تعبیر میشود.