چکیده:
این مقاله ابتدا نظریه غربی توسعه را بر مدار هسته مرکزی آن ـ که نوع تلقی فرهنگ و فلسفه غرب در مورد انسان است ـ معرفی می نماید. آن گاه نظریه اسلامی پیشرفت از دیدگاه امام بر مدار هسته مرکزی آن ـ نوع تلقی امام در مورد انسان ـ تبیین شده است. در گام بعدی و با نقد رویکرد غربی توسعه به وسیله نظریه امام، ماهیت اسلامی پیشرفت از منظر ایشان، آشکارتر شده است. سرانجام به معرفی راهبرد اساسی امام برای پیشرفت بر مدار نظام تعلیم و تربیت پرداخته شده است. نهایتا تعارض برنامه های توسعه کشور با این رویکرد گوش زد شده است، زیرا هنوز برنامه های توسعه در کشور بر مدار توسعه اقتصادی است که راهبرد اساسی الگوی غربی توسعه می باشد. سرانجام مبتنی بر نظریه ی امام، از برخی از شاخص ها برای اندازه گیری سطح پیشرفت جوامع نام برده شده است.
خلاصه ماشینی:
فصلنامه «پژوهش های انقلاب اسلامی » Islamic Revolution Researches انجمن علمی انقلاب اسلامی ایران Scientific Association of Islamic سال پنجم ، تابستان ١٣٩٥، شماره ١٧ Revolution In Iran صفحات ١١٣ - ٩٣ Vol. 5, Summer 2016, No 17 ماهیت پیشرفت اسلامی دراندیشه امام خمینی عطاالله رفیعی آتانی * چکیده این مقاله ابتدا نظریه غربی توسعه را بر مدار هسته مرکزی آن ــــ که نوع تلقی فرهنگ و فلسفه غرب در مورد انسان است ـــ معرفی مینماید.
٤. پیداســت آنگاه که تحقق تمایلات حیوانی (یعنی همه تمایلات انســانی) یعنی تمایلات مادی به وسیله عقل ابزارساز آدمی به صورت عریان تحقق میابد خود را در نظام زندگی اقتصادینشان میدهد، نظام زندگی اقتصـادی، نقش مدار، رهبر و هسـته مرکزی الگوی زیسـت غربی (و در این چارچوب نظری الگوی زیست انسانی) را تشکیل میدهد.
٥. در این چارچوب نظری الگوی زیست غربی نه تنها مطلوب است زیرا فرصت تحقق کامل انسان را فراهم آورده است بلکه بالاجبار همه افراد و جوامع انسانی به سمت تحقق آن خواهند رفت و گوئی آنگاه که همه جوامع به خصوصیات دوران نوین غرب نائل آمدند، پیشرفت جوامع و تاریخ پایان خواهد یافت .
٧. ازآن جهت که تمایلات انسان محصور و منحصر در تمایلات حیوانی و مادی قلمداد شده که در غرب به خوبی محقق شده است و نیز نظم زندگی اقتصادی مناسب ترین عرصه برای تحقق ناب و عریان این انســان اســت بنابراین ، فرایند توســعه به مثابه فرایند غربیشــدن به معنای توســعه اقتصادی خواهد بود.