چکیده:
زمینه: هویت سازمانی بهخاطر اهمیتی که دارد؛ امروزه مورد توجه خاصی قرار گرفته است؛ این پژوهش بهمنظور شناسایی رابطه هویت سازمانی و هر یک از ابعادش با جو کاری اخلاقی و هر یک از مولفههای آن انجام شد.
روش: روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان اداری دانشگاههای فردوسی و علوم پزشکی مشهد بود. نمونه آماری 465 نفر از جامعه آماری فوق در سال 95 بود که به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. آنان پرسشنامههای هویت سازمانی و جو کاری اخلاقی را تکمیل کردند؛ برای تجزیه و تحلیل دادهها، از روش آماری همبستگی کانونی، به کمک نرمافزار SPSS نسخه 23 استفاده شد.
یافتهها: نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل آماری نشان داد که بین هویت سازمانی و هر یک از مولفههای آن با جو کاری اخلاقی و هر یک از ابعاد آن ارتباط معنیداری وجود دارد.
نتیجهگیری: بین یافتههای حاصل و نتایج دیگر پژوهشهای انجام شده در این حوزه همسویی و همخوانی نزدیکی وجود داشت؛ لذا جهت توسعه و تعمیق هویت سازمانی کارکنان، پیشنهاد میگردد؛ مسئولین و دستاندرکاران دانشگاهها، بیش از پیش زمینههای تعالی سطح جوکاری اخلاقی را در بین کارکنان و در فضای حاکم بر محیط دانشگاهها، فراهم کنند.
خلاصه ماشینی:
منظور از بکارگیری همبستگی کانونی در این تحقیق، تعیین ضرایب ارتباط بین هویت سازمانی و ابعاد آن( عضویت، وفاداری و شباهت)، با جوکاری اخلاقی و مؤلفهها آن (مراقبت، قوانین، ضوابط، ابزاری، کارآیی و استقلال ) بود؛ تا بهترین ترکیب خطی از ارتباط بین متغیرها را تشکیل داده و متغیرهای کانونی یا تغییرات کانونی را تبیین نمود.
جدول 5: بارهای کانونی متقاطع مجموعه اول (رجوع شود به تصویر صفحه) براساس جدول شماره (5) بارهای کانونی متقاطع تمامی متغیرهای اصلی مجموعه اول جو کاری اخلاقی (متغیر پیشبین) از تابع کانونی نخست، با متغیر کانونی مقابل این مجموعه یعنی هویت سازمانی (متغیر ملاک)، بر خلاف توابع کانونی دوم و سوم بیش از 30/0 میباشد.
جدول 6: بارهای کانونی متقاطع مجموعه دوم (رجوع شود به تصویر صفحه) براساس جدول شماره (6) بارهای کانونی متقاطع تمامی متغیرهای اصلی مجموعه دوم یعنی هویت سازمانی (متغیر ملاک) در تابع کانونی نخست، با متغیر کانونی مقابل این مجموعه یعنی جو کاری اخلاقی (متغیر پیشبین)، برخلاف توابع کانونی دوم و سوم بیش از 30/0 میباشد.
طبق جدول (7) متغیرهای اصلی مراقبت از تابع کانونی اول و ضوابط از توابع کانونی دوم و سوم بیشترین اهمیت نسبی را در تعیین ضریب همبستگی بین دو متغیر کانونی جوکاری اخلاقی(متغیر پیشبین) و هویت سازمانی(متغیر ملاک) دارند.
نتیجهگیری طبق نتایج تجزیه و تحلیل جداول 1 الی 9 ، بین متغیر ملاک یعنی هویت سازمانی و هر یک از ابعاد سهگانه آن (عضویت، وفاداری و شباهت) با متغیر پیشبین یعنی جوکاری اخلاقی و مؤلفههای آن (مراقبت، قوانین، ضوابط، ابزاری، کارآیی و مستقل) رابطه معنیدار وجود دارد.
Analysis of the relationship between ethical climate of the organization, organizational identity and organizational silence.