چکیده:
هدف پژوهش حاضر پیش بینی امید بر اساس خلاقیت هیجانی و حمایت اجتماعی ادراک شده در دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه آزاد واحد رودهن بود. نمونه آماری این پژوهش 200 نفراز دانشجویان بود. روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای بود. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش پرسش نامه های امید میلر، حمایت اجتماعی ادراک شده فیلیپس و خلاقیت هیجانی آوریل بود. داده ها پس از گردآوری به کمک رگرسیون چند گانه سلسله مراتبی تحلیل شد. بررسی ضرایب رگرسیون نیز نشان داد که در متغییر حمایت اجتماعی ادراک شده حمایت دوستان، حمایت خانواده (0/05>p) و حمایت سایرین (0/05>p) به صورت مثبت و در سطح معناداری 0/05 امید را در دانشجویان پیش بینی می کنند. در متغییر خلاقیت هیجانی بعد اثربخشی/ صداقت در سطح معناداری 0/01 و بعد آمادگی در سطح معناداری 0/05 به صورت مثبت امید را در دانشجویان پیش بینی می کند. در مقابل ضرایب رگرسیون مربوط به بعد تازگی در سطح 0/05 معنادار نبود. می توان گفت به نظر می رسد فرد با دارا بودن حمایت اجتماعی ادراک شده بتواند بهتر از حل مشکلات برآید؛ چون می داند که در مواقع لزوم می تواند از این حمایت بهره مند می شود. دریافت حمایت اجتماعی ادراک شده می تواند باعث افزایش میزان امید شود که متعاقبا با امید در رویارویی با تنش های زندگی، خلاقیت هیجانی موثرتری نشان می دهد.
خلاصه ماشینی:
"(نویسنده مسئول ) مجله پیشرفت های نوین در علوم رفتاری، دوره دوم ، شماره دهم ، مرداد ماه ١٣٩٦، صفحات ٩٥-٨٣ چکیده هدف پژوهش حاضر پیش بینی امید بر اساس خلاقیت هیجانی و حمایت اجتماعی ادراک شده در دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه آزاد واحد رودهن بود.
دریک جامعه وقتی پیشرفت مفهوم واقعی خود را پیدا می کند که تمام افراد جامعه با یکدیگر رشدی یکپارچه داشته در این راستا تحقیق می تواند معیار نسبتا مطمئنی جهت پیشرفت افراد جامعه مورد نظر باشد با توجه به مطالب مطرح شده ، سوال پژوهش حاضر این است آیا امید بر اساس خلاقیت هیجانی و ادراک حمایت اجتماعی قابل پیش بینی است ؟ روش پژوهش روش پژوهش حاضر توصیفی -همبستگی بود.
همچنین یافته های عسگری و شرف الدین (١٣٨٩) نشان داد که بین اضطراب اجتماعی، امید و حمایت اجتماعی ادراک شده با احساس ذهنی بهزیستی رابطه چندگانه معنیدار وجود دارد.
با استفاده از یافته های پژوهش نشان داد که بین ابعاد خلاقیت هیجانی (تازگی، آمادگی، اثربخشی/صداقت ) به صورت معنادار متغیر امید را در دانشجویان پیش بینی میکند و همچنین بین ابعاد حمایت اجتماعی ادراک شده (دوستان ، خانواده و سایرین ) به صورت معنادار متغیر امید را در دانشجویان پیش بینی میکند.
در تبیین آن میتوان گفت از بین ابعاد خلاقیت هیجانی (بعد آمادگی و اثربخشی/صداقت ) و ابعاد حمایت اجتماعی ادراک شده (خانواده و سایرین ) امید را در دانشجویان پیش بینی میکند لیکن حمایت دوستان در این پژوهش ارتباط معنیداری با امید نشان نداد."