چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مهارت های ارتباطی بین فردی بر میزان اضطراب کارکنان بانک انجام شد. طرح پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی و با طرح پیش آزمون– پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش شامل کلیه کارمندان بانک غرب شهر تهران مشغول به کار در سال 1395، بودند. حجم نمونه 30 نفر (15 نفر در هر گروه) بودند که با روش نمونه گیری به صورت در دسترس انتخاب شدند و قبل و بعد از انجام پژوهش با پرسشنامه های DASS-21 مورد آزمون قرار گرفتند. تعداد 10 جلسه آموزش مهارت های ارتباطی بر روی گروه آزمایش انجام شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش تحلیل کوواریانس چند متغیری انجام شد. نتایج نشان داد آموزش مهارت های ارتباطی، اضطراب را در کارکنان بانک کاهش می دهد (0/01>p). بنابراین می توان نتیجه گرفت که آموزش های مهارت های ارتباطی، می تواند در کاهش اضطراب موثر باشد.
خلاصه ماشینی:
"استادیار گروه روانشناسی ، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی ، نجف آباد، ایران مجله پیشرفت های نوین در علوم رفتاری، دوره دوم ، شماره دهم ، مرداد ماه ١٣٩٦، صفحات ١١٧-١٠٧ چکیده پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مهارت های ارتباطی بین فردی بر میزان اضطراب کارکنان بانک انجام شد.
با توجه به مطالب بیان شده و اهمیت مهارت های ارتباطی در زندگی روزمره بخصوص در زمینه شغلی، پژوهش حاضر سعی دارد که به این سوال پاسخ دهد: آیا مهارت های ارتباطی بین فردی، اضطراب کارکنان بانک را کاهش می دهد؟ روش پژوهش پژوهش حاضر تحقیقات نیمه آزمایشی و با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود.
در ابتدا و قبل از آغاز 1 - Yano 2 - Tagawa 3 - Yamaoka 4 -Mori 5 - Alberts 6 - Putwain 7 - Daniels 8 - Alinud 9 - Ruskin 10 - Sticker 11 - Widiger 12 - Weiner 13 - Kartlej 14 - Mylbern جلسات ، قوانین به آنها گفته شد و از آنها خواسته شد که در جلسات غیبت نداشته باشند و به موقع آنجا حضور داشته باشند.
نتایج تحلیل کوواریانس یکراهه در آزمون اثر اجرای متغیر مستقل ، بر اضطراب کارکنان بانک (رجوع شود به تصویر صفحه) نکته : در تمام سطوح متغیر وابسته درجه آزادی گروه برابر با ١ و درجه آزادی خطا برابر با ٢٥ می باشد براساس نتایج جدول ٤-٤ اجرای متغیر مستقل در سطح معنی داری ٠/٠١ مؤلفه های اضطراب (٠/٠١> P ، ٤١/٨٠١ = (٢٥ و ١)F) را تحت تاثیر قرار داده است .
بحث و نتیجه گیری هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش مهارت های ارتباطی بین فردی بر میزان اضطراب کارکنان بانک بود."