چکیده:
امروزه تشکیل انجمنهای خبرگی از طریق نرمافزارهای ارتباطی موبایلی بیشتر شده، از این رو به مطالعه در این زمینه و کارکردهای آن توجه میشود. این پژوهش ضمن شناسایی کارکردهای مثبتِ انجمنهای خبرگی از طریق تکنیک تحلیل تم، با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی به دستهبندی آنها پرداخته است. پژوهش به روش آمیخته از نوع متوالی ـ کیفی، کمی انجام شده است. در بخش کیفی از منابع کتابخانهای و در بخش کمی از پرسشنامۀ محقق ساخته استفاده شده است. در بخش کیفی، کارکردها از طریق مرور مبانی نظری، احصا شدهاند. جامعۀ آماری بخش کمی را افراد شاغل در سازمانهای دولتی و شرکتهای خصوصی تشکیل میدهد که از طریق نرمافزارهای ارتباطی نظیر وایبر، واتسآپ و تلگرام در گروههای ایجادشده در گوشیهای همراه خود با همکاران عضو هستند. همچنین روش نمونهگیری این بخش، در دو مرحلۀ انتخاب گروهها و انتخاب افراد، هدفمند است. 446 نفر در قالب 19 گروهِ نمونه، به پرسشنامه پاسخ دادهاند. 38 تم اصلی شناسایی شد که در شش دستۀ نوآوری و حل مسئله، مبادلۀ دانش و اطلاعات، هویت جمعی، دانشگری، توسعۀ مستمر، کسب و خلق ارزش جا گرفتهاند.
Abstract: Nowadays, there is a growing trend in the constitution of
community of practice (COP) through cell phone communication software.
So, studies about COP and its functions seem necessary. In this research, the
positive functions of COP have been identified through theme analysis, and
then the identified functions have been categorized using exploratory factor
analysis. This research has been done in two phases using mixed-method
approach. In the qualitative phase, library resources and in the quantitative
phase, researcher-made questionnaire were used. In addition, in the
qualitative phase, the functions were identified through literature review. The
statistical population of the quantitative phase includes employees of public
organizations and private firms who are a member of any groups, consisting
of their colleagues, on their cell phones using social communication software
such as: Telegram, WhatsApp, and Viber. Purposive sampling was used to
select the groups and the individuals. 446 individuals, within 19 groups, filled
out the questionnaire. 38 main themes have been identified and divided into 6
categories of innovation and problem solving, information and knowledge
exchange, collective identity, knowledge ability, continual development, gain
and create value.
خلاصه ماشینی:
اين پژوهش ضمن شناسـايي کارکردهاي مثبت انجمن هاي خبرگي از طريق تکنيک تحليل تم ، با اسـتفاده از تحليـل عـاملي اکتشافي به دسته بندي آنها پرداخته است .
روش هاي کاري هوشمند که به بهبود عملکرد از طريق تسهيم دانش و مهارت ها منجر مي شوند، باعث شده تا توجه به گروه ها و انجمن هايي از افراد (انجمن هايي که يا خـود بـه خود يا توسط مديريت ايجاد مي شوند) به منظور بهبود فرايندهاي يادگيري ، پررنگ تر شود.
هـر يـک از اين انجمن هاي خبرگي مجازي مي تواند کارکردهاي مثبت بسياري را براي افراد فراهم آورد، امـا ممکن است به دليل آگاه نبودن کارکنان و مديران از اين کارکردهـا، از ايـن انجمـن هـا بـه طـور مطلوب و صحيح بهره برده نشود.
با توجه به اين توضيحات ، تمرکز اصلي پژوهش حاضر بر انجمن هاي خبرگي آنلاين و مجازي است که از طريـق فنـاوري اطلاعـات و در بسـتر شبکه هاي اجتماعي نظير تلگرام ، وايبر و نظاير آن ايجاد شده اند.
The place of communities of practice in knowledge management studies: a critical review.
Virtual community informatics: a review and research agenda, Journal of Information Technology Theory and Application (JITTA), 5 (1), 47–61.
Managing social and human capital in organizations: Communities of practices as strategic tools for individual and organizational development.
Cultivating communities of practice: A guide to managing knowledge.
Learning from Experience: Understanding Assistive Technology Knowledge and Skills through an Online Community of Practice.
KVAM: model for measuring knowledge management performance of engineering community of practice.