چکیده:
این پژوهش با هدف تدوین مدل ارزش کسبوکار فناوری اطلاعات بهمنظور تبیین ارزش فناوری اطلاعات در کسبوکار و اندازهگیری سهم فناوری اطلاعات در عملکرد سازمان اجرا شده است. برای بررسی همهجانبۀ موضوع با استفاده از دادههای کیفی، از روش تحقیق آمیخته با طرح ترکیبی متوالی کیفی استفاده شد. استراتژی تحقیق در مرحلۀ نخست مطالعۀ موردی با ماهیت اکتشافی و در مرحلۀ دوم گروههای کانونی است. شرکت سایپا بهعنوان یکی از شرکتهای فعال در زمینۀ تولید خودرو در ایران بهعنوان مورد/نمونه انتخاب شده است. دادههای مختلف کیفی با رویکرد مصاحبه، بررسی اسنادی و مشاهده گردآوری و تحلیل شدند. یافتههای تحقیق، مؤلفهها و ابعاد مدل ارزش کسبوکار فناوری اطلاعات در تولید خودرو را شناسایی کرد که شامل روابط بین ابعاد مختلف مدل و قضایای نظری در خصوص سهم فناوری اطلاعات در ایجاد ارزش کسبوکار است. بهمنظور اطمینان از تعمیمپذیری نتایج، ضمن مقایسۀ یافتهها با پیشینۀ تحقیق، از کفایت نظری مدل اکتشافی اطمینان حاصل شد.
This study aimed at designing information technology business
value model in order to explain the value of information technology in
business and evaluate information technology contribution in organization
function. For the purpose of a comprehensive analysis of the subject using
qualitative data, the research method was set to be mixed method focusing on
qualitative sequential design. The first stage of the research strategy was an
exploratory single case study and for the second phase, the researchers used
focus groups design. Saipa Corporation, one of the most famous firms in
Iranian automotive industry, was selected as the case. The varied qualitative
date were gathered through interview, document review and observation
methods and were analyzed afterwards. Ultimately, the findings of the study
highlighted the items and dimensions of information technology business
value. This model is composed of the relationship between different
dimensions of the theoretical models regarding and the share of information
technology in building a business. In order to ensure research
generalizability, the results of the research were compared with those in the
literature review and the theoretic adequacy of the proposed framework was
confirmed.
خلاصه ماشینی:
يافته هاي تحقيق ، مؤلفه ها و ابعاد مدل ارزش کسب وکار فنـاوري اطلاعـات در توليـد خـودرو را شناسايي کرد که شامل روابط بين ابعـاد مختلـف مـدل و قضـاياي نظـري در خصـوص سـهم فناوري اطلاعات در ايجاد ارزش کسب وکار است .
با توجه به اهميت فناوري اطلاعات در تحقق اهـداف سـازمان هـا، ايـن تحقيق در پي پاسخ به اين سؤال است که مقتضيات علمي شناسايي و اندازه گيري سهم فنـاوري اطلاعات در ارزش کسب وکار چيست ؟ شرايط و زمينة شـکل گيـري ارزش کسـب وکـار فنـاوري اطلاعات چيست ؟ مدل ارزش کسب وکار فناوري اطلاعـات در توليـد خـودرو داراي چـه ابعـاد و مؤلفه هايي است ؟ روابط بين اين مؤلفه ها و ابعاد چگونه است ؟ پيشينۀ پژوهش براساس ديدگاه مايکل پورتر، زنجيرٔە ارزش در سازمان از طريق معماري فعاليت هاي خالق ارزش که شامل فعاليت هاي اصلي و پشتيبان است ، شکل مي گيرد.
همچنين برحسب اندازٔە سازمان (اندازٔە سازمان با استفاده از ارزش کـل دارايـي هـاي سـازمان در زمان سرمايه گذاري در فناوري اطلاعات اندازه گيري شده است ) دو مدل رگرسيون استخراج شـد که نتايج نشان داد بازگشت سرمايه گذاري در فنـاوري اطلاعـات بـراي سـرمايه گـذاراني کـه در شرکت هاي بزرگ سرمايه گذاري مي کنند، با شيب کمي افزايش مي يابد.
Valuation Methodology of Information Technology (IT) Value in the IT-based Business: A Case Study at a Leading Telecommunication Company.