چکیده:
هدف: این مطالعه با هدف بررسی نقش تصویر بدنی و خودپنداره در پیش بینی اختلالات روان شناختی دانش آموزان نابینا و ناشنوا انجام شد.
روش: روش مورد استفاده در این پژوهش از نوع علی مقایسه ای بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان نابینا و ناشنوا بود که در 6 ماهه دوم سال 92 در مدارس راهنمایی شهر تهران مشغول به تحصیل بودند. تعداد 100 نفر (50 نابینا و 50 ناشنوا) از این دانش آموزان به صورت تصادفی خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند و در محل مدرسه به پرسش نامه های تصویر بدنی، خودپنداره و افسردگی، اضطراب و استرس (دی ای اس اس-21) پاسخ دادند. نتایج با استفاده از ابزارهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیری تحلیل شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که بین دو گروه نابینایان و ناشنوایان از لحاظ متغیرهایی مانند مولفه های سلامت روان یعنی افسردگی، اضطراب و استرس و همچنین تصویر بدنی و خودپنداره تفاوت معنی داری وجود دارد (05/ 0≥P) و افسردگی، اضطراب و استرس نابینایان بیشتر از ناشنوایان بود (05/ 0≥P). همچنین نتایج نشان داد که مدل پیش بینی اختلالات روان شناختی از روی متغیرهای تصویر بدنی و خودپنداره در دانش آموزان نابینا و ناشنوا معنی دار بود (01/ 0≥p) و 33/ 0 از کل واریانس اختلالات روان شناختی دانش آموزان نابینا و 45/ 0 از کل واریانس اختلالات روان شناختی دانش آموزان ناشنوا به وسیله متغیرهای تصویر بدنی و خودپنداره تبیین شد.
نتیجه گیری: این مطالعه تلویحاتی را برای استفاده از مداخلات مبتنی بر تصویر بدنی و خودپنداره در جهت ارتقای سلامت روانی نابینایان و ناشنوایان به دنبال دارد.
Objective: This study aimed to investigate the role of body image and self-concept in predicting psychological disorders among blind and deaf students. Method: The study population of this causal-comparative study consisted of all blind and deaf students enrolled in secondary schools in Tehran, Iran, in the second half of 2013. One-hundred students (50 blind and 50 deaf) were selected by multistage random cluster sampling and completed questionnaires on body image and self-concept in addition to Depression Anxiety Stress Scales (DASS-21). Results were analyzed using Pearson correlation and multivariate regression. Results: Results revealed that the two groups significantly differed in terms of mental health components, including depression, anxiety, and stress, together with body image and self-concept (p≤0.05), with depression, anxiety, and stress being higher in blind students. Based on the results, the model significantly predicted psychological disorders from body image and self-concept in blind and deaf students (p≤0/05), and 0.33 and 0.45 of the total variance of psychological disorders in blind and deaf students, respectively, were explained by body image and self-concept. Conclusion: This study has implications for the use of body image and self-concept-based interventions to promote mental health in blind and deaf individuals