چکیده:
هدف از این تحقیق تدوین استراتژیهای تربیت بدنی و فعالیتهای ورزشی وزارت آموزش و پرورش بوده و روش آن آمیخته(کیفی-کمی) و از لحاظ هدف کاربردی است. جامعه آماری مدیران و کارشناسان حوزه ستادی دفتر تربیت بدنی و فعالیتهای ورزشی بودند. نمونه پژوهش تمام شمار و برابر با جامعه آماری بوده است. برای گردآوری داده ها، اسناد و مدارک بالادستی، ادبیات پیشینه و نظرات خبرگان بررسی شده و از پرسشنامه عوامل محیط درونی و بیرونی اثرگذار بر عملکرد دفتر تربیت بدنی و فعالیتهای ورزشی استفاده شده است. برای تعیین موقعیت استراتژیک و تدوین استراتژیها از ماتریسهای IFE، EFE و SWOT بهرهگیری شده است. نتایج نشان داد که موقعیت استراتژیک تربیت بدنی و فعالیتهای ورزشی در موقعیت تهاجمی قرار دارد. نتایج تحلیل ماتریس QSPM برای اولویت بندی استراتژیها نشان داد که کیفیتبخشی و افزایش اثربخشی ساعات درس تربیت بدنی و ارتقای سطح سواد حرکتی دانش آموزان، مدرسه- محور نمودن و عمومیت بخشیدن به فعالیتهای فوق برنامه به منظور تحقق بخشیدن به اهداف درس تربیت بدنی و توانمندسازی و بهسازی منابع انسانی به ترتیب سه استراتژی اول تربیت بدنی و ورزش دانش آموزی هستند. با توجه به نتایج و یافته های پژوهش میتوان اذعان کرد که دفتر تربیت بدنی و فعالیتهای ورزشی با تکیه بر استراتژیهای تهاجمی خواهد توانست به اهداف متعالی خود دست یابد.
This study was undertaken to develop a strategic plan for physical education and sports activities at the Ministry of Education. Mixed methods research was used and qualitative and quantitative methods were integrated in this applied research. The statistical population of the study consisted of staff managers and experts of the Bureau of Physical Education and Sports Activities at the MOE. The sample size was equal to the population size. For the purpose of data collection, national policy documents, the related literature and experts’ opinions were examined. In addition, internal/external environmental factors affecting the performance of the Bureau of Physical Education and Sports Activities were scrutinized using a questionnaire. In order to determine the strategic position and develop the strategies, IFE, EFE and SWOT matrices were utilized. The results showed that the strategic position of physical education and sports activities is of aggressive type. Results of QSPM matrix for strategies prioritizing identified “improving quality and effectiveness of physical education as well as promoting students’ physical literacy”, “boosting school-based extracurricular activities in order to achieve the objectives of physical education”, and “empowerment and development of human resources” as the three main priorities of physical education of students. Accordingly, it can be stated that the Bureau of Physical Education and Sports Activities would achieve its high-level goals through aggressive strategies.
خلاصه ماشینی:
مهم ترین راهبردهای ارائه شده عبارت بودند از: بهره گیری از ظرفیت علمی و قانونی پژوهشکده و دانشکده های تربیت بدنی در راستای علمی ساختن ورزش دانشجویی، تقویت نقش و جایگاه ورزش دانشجویی دانشگاه آزاد در ورزش ملی و بین المللی، طراحی مدیریت عملکرد، بازنگری و ایجاد تحول در نحوه اجرای واحدهای عمومی، توسعه برنامه ها و فعالیتهای ورزشهای همگانی در مراکز دانشگاهی، تعیین مشوقها و ایجاد انگیزه و جذب دانشجویان برای شرکت در فعالیتهای ورزشی، ایجاد نهضت داوطلبی، توسعه تعاملات مدیریتی با سازمانهای ورزش کشور، احداث اماکن ورزشی با اولویت دختران ، اعمال سیاستهای مشتری مداری و توجه به نیازها و تمایلات ورزشی دانشجویان در تدوین برنامه ها.
بر این اساس کیفیت بخشی و افزایش اثربخشی ساعات درس تربیت بدنی و ارتقای سطح سواد حرکتی دانش آموزان ، مدرسه - محور کردن وعمومیت بخشیدن به فعالیتهای فوق برنامه در راستای تحقق بخشیدن به اهداف درس تربیت بدنی و توانمندسازی و بهسازی منابع انسانی به ترتیب سه استراتژی اول تربیت بدنی و ورزش دانش آموزی هستند.
در مجموع میتوان گفت دفتر تربیت بدنی و فعالیتهای ورزشی با تکیه بر استراتژیهای تهاجمی و بهره گیری از سایر استراتژیهای تدوین شده و با تدوین نقشه راهبردی مناسب و تدوین برنامه های عملیاتی متناسب با این استراتژیها خواهد توانست به اهداف متعالی و چشم انداز خود دست یابد.