چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسیتاثیرآموزش مهارتهای فرا شناختی بر کاهش اهمالکاری تحصیلی و اضطراب امتحان در دانش آموزان انجام شده است.جامعه آماری این پژوهش، کلیه دانش آموزان دختر متوسطه دوم دبیرستانهای دولتی شهر بجنورد در سال تحصیلی 95-1394 بوده است.در این پژوهش 40 دانش آموز با روش نمونهگیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند که به صورت تصادفی در گروه آزمایش(20 نفر) و کنترل (20) نفر جایگزین شدند. ابزارمورداستفادهپرسشنامه اضطراب امتحان ساراسون(1980) و مقیاس اهمالکاری تحصیلی فرم دانش آموز سولومون و راث بلوم (1989) بود. ابتداازهمهدانش آموزان پیشآزمون به عمل آمد،سپس آموزش مهارتهای فرا شناختی در 12 جلسه 90 دقیقهای و در 6 هفته (هفتهای دو جلسه) بر اساس رویکرد شناختی-رفتاری برای گروه آزمایش ارائه شد.پسازآموزش دادن مهارتهای فرا شناختی ازهم هدانش آموزان پسآزمون به عمل آمدودادههای به دستآمده باآزمون تحلیل کواریانس موردتجزیه وتحلیل قرارگرفتند. نتایج نشان دادکه مداخله آزمایشی برکاهش اهمالکاری تحصیلی و اضطراب امتحان در دانش آموزان معناداراست، یعنی دانش آموزانی که از مهارت بهینه شناختی استفاده میکنند و در کنار آن اطلاعاتی مناسب در مورد خودشان،تکلیف و راهبردهای یادگیری دارند میتوانند اهمالکاری تحصیلی و اضطراب امتحان خود را کاهش دهند.
The aim of the present study was to investigate the impact of metacognitive skills training on the reduction of academic procrastination and test anxiety among students. The statistical population of the study consisted of all high school girls in Bojnourd in academic year 2015-2016. In this study, 40 students were selected using multi-stage cluster sampling method and were randomly assigned to experimental and control groups (20 students each). The study had a quasi-experimental design, i.e., pretest-posttest with control group. The instrumentation included the Test Anxiety Scale (Sarason, 1980) and Procrastination Assessment Scale for Students (Solomon & Rothblum, 1989). At first, the pretest was administered to all participants. Next, the subjects in the experimental group were trained using metacognitive skills training and based on cognitive-behavioral approach (12 ninety-minute sessions in 6 weeks) and then the posttest was given to all students. The obtained data were analyzed through covariance analysis. Results showed that metacognitive skills training had a significant impact on the reduction of academic procrastination and test anxiety among female students. More specifically, students who use metacognitive skills, self-awareness, task awareness, and learning strategies awareness can overcome their academic procrastination and test anxiety.
خلاصه ماشینی:
با این حال سؤال پژوهش حاضر این است که آیا آموزش مهارتهای فرا شناختی بر کاهش اهمال کاری تحصیلی و اضطراب امتحان در دانش آموزان اثربخشی دارد.
1. Imam بررسی مفروضات تحلیلهای آماری جدول ٢ : نتایج آزمون کولموگروف - اسمیرنوف برای بررسی فرض نرمال بودن توزیع متغیرها آماده کردن آمادگی برای تهیه مقالات ناراحتی از اهمال تمایل به تغییر اهمال کار اضطراب تکالیف امتحان نیم سالی کار بودن عادت تعلل تحصیلی امتحان تعداد ٤٠ ٤٠ ٤٠ ٤٠ ٤٠ ٤٠ ٤٠ 0/88 1/11 0/82 0/73 0/37 0/44 1/22 Z سطح معناداری ٠/١٧ ٠/٦٧ ٠/٧٢ ٠/٤٢ ٠/٣٦ ٠/١٣ ٠/٢٣ بر اساس نتایج درج شده در جدول شماره ٢ و مقدار Z کمتر از ١/٩٦ و سطح معناداری بالاتر از ٠/٥میتوان چنین استنباط کرد که توزیع متغیرها (اهمال کاری تحصیلی (١/١١ = p ، ٠/١٣ = Z) و اضطراب امتحان (٠/٢٣ = p ، ٠/٨٨ = Z)) در جامعه نرمال است .
یعنی آموزش مهارتهای فراشناختی منجر به افزایش مهارت دانش آموزان در آماده کردن خود برای تکالیف ، آمادگی برای امتحان ، تهیه مقالات نیم سالی، ناراحتی از اهمال کار بودن و تمایل به تغییر عادت تعلل ورزی موثر است .
بدین معنی که آموزش مهارتهای فراشناختی منجر به افزایش مهارت دانش آموزان در آماده کردن خود برای انجام دادن تکالیف ، آمادگی برای امتحان ، تهیه مقالات نیم سالی، ناراحتی از اهمال کار بودن و تمایل به تغییر عادت تعلل ورزی مؤثر است .