چکیده:
هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطه طرحواره های ناسازگار اولیه و سبکهای دلبستگی مادران با اختلالات اضطرابی کودکاناست. پژوهش حاضر، مطالعه توصیفی از نوع همبستگی بوده و جامعه آماری آن همه دانش آموزان پسر 8 تا 13 ساله مقطع ابتدایی و مادران آنها در منطقه یک شهر تهران در سال تحصیلی 95-1394 بوده است. 140 دانش آموز به همراه مادرانشان به شیوه در دسترس به عنوان نمونه انتخاب و با مقیاس غربالگری اختلالات اضطرابی کودکان و نوجوانان ارزیابی شدند؛ همچنین مادران با پرسشنامه طرحوارههای ناسازگار اولیه یانگ (فرم کوتاه) و پرسشنامه سبکهای دلبستگی هازن و شیور ارزیابی شدند. داده ها با استفاده از روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها نشان دادند که نمرات حیطه طرد و بریدگی طرحواره های ناسازگار اولیه و سبک دلبستگی ایمن مادران با اختلالات اضطرابی کودکان رابطه دارد و همچنین این دو قابلیت پیشبینی اختلالات اضطرابی فرزندان را دارند. با توجه به یافته های این پژوهش پیشنهاد می شود که متخصصان بالینی به عنوان پیشگیری ثانویه در امور مربوط به مشاوره و روان درمانی به این یافته توجه داشته باشند.
This study sought to determine the relationship between early maladaptive schemas, maternal attachment styles and anxiety disorders in children. The design of the present study was correlational and descriptive. The population of the study comprised the entire eight- to thirteen-year-old primary school boys and their mothers in the academic year 2015-2016 in District one of Tehran. Convenience sampling was utilized and 140 students alongside their mothers were selected. In the next step, the Screen for Child Anxiety Related Disorders (SCARED) was administered to the students. In addition, the mothers were evaluated with the Young Schema Questionnaire-Short Form (YSQ-SF) as well as Adult Attachment Interview (AAI) (Hazan & Shaver, 1987). The data were analyzed using Pearson correlation coefficient and multivariable regression. Results showed that abandonment schema and secure attachment of mothers were associated with anxiety disorders in children and could also predict the dependent variable. Accordingly, clinical experts need to focus attention on the findings of this study as secondary preventive measures in counseling and psychotherapy.
خلاصه ماشینی:
یافته ها نشان دادند که نمرات حیطه طرد و بریدگی طرحواره های ناسازگار اولیه و سبک دلبستگی ایمن مادران با اختلالات اضطرابی کودکان رابطه دارد و همچنین این دو قابلیت پیش بینی اختلالات اضطرابی فرزندان را دارند.
Cheng, Zhang, Sun, Jia & Ta 9.
جدول ٨: ضرایب رگرسیون و آزمون معناداری آنها (رجوع شود به تصویر صفحه) نتایج جدول ٨ نشان میدهد که فقط سبک دلبستگی ایمن و حیطه طرد و بریدگی مادران قادر به پیش بینی اختلالات اضطرابی فرزندان است و آزمون t برای معناداری ضرایب رگرسیون آن در سطح کمتر از ٠/٠٥ معنادار است .
به منظور بررسی پیش بینی اختلالات اضطرابی فرزندان بر اساس خرده مقیاسهای حیطه های طرحواره های ناسازگارانه اولیه و سبکهای دلبستگی مادران از روش تحلیل رگرسیون چند متغیری استفاده شد.
به منظور بررسی پیش بینی اختلالات اضطرابی فرزندان بر اساس خرده مقیاسهای حیطه های طرحواره های ناسازگارانه اولیه و سبکهای دلبستگی مادران از روش تحلیل رگرسیون چند متغیری استفاده شد.
با توجه به اینکه F محاسبه شده در سطح ٠/٠١ معنادار است ، بنابراین مدل رگرسیون خطی معنادار است و در نتیجه خرده مقیاسهای حیطه های طرحواره های ناسازگارانه طرد و بریدگی و سبک دلبستگی ایمن مادران با اختلالات اضطرابی فرزندان رابطه خطی معنادار دارند.
جدول ١٠: ضرایب رگرسیون و آزمون معناداری آنها در گام نهایی (رجوع شود به تصویر صفحه) نتایج جدول ١٠ نشان میدهد که سبک دلبستگی ایمن و طرحواره حیطه های طرد و بریدگی و خودگردانی مادران قادر به پیش بینی اختلالات اضطرابی فرزندان است و آزمون t برای معناداری ضرایب رگرسیون آن در سطح کمتر از ٠/٠٥ معنادار است .