چکیده:
هدف از پژوهش حاضر مقایسه هوش هیجانی، میزان سازگاری و انگیزه پیشرفت دانش آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه شهرستان کرج بود. پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی با روش پس رویدادی (علی- مقایسه ای) است. جامعه آماری همه دانش آموزان دختر و پسر دبیرستانهای دولتی شهرستان کرج را در برمی گرفت که در سال تحصیلی 95-1394 مشغول به تحصیل بودند. برای نمونه گیری با بهره گیری از جدول مورگان از میان 24000 دانش آموز دبیرستانی 378 نفر به روش نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب شدند. داده ها با پرسشنامه های هوش هیجانی بار- آن، سازگاری AISS و انگیزه پیشرفت هرمنس گردآوری شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها آزمون T مستقل و تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA) به کار گرفته شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد میان دختران و پسران در برخی از ابعاد هوش هیجانی مانند کنترل تکانه، استقلال، همدلی و روابط میان- فردی تفاوتی معنادار وجود دارد، به طوری که پسران در کنترل تکانه و دختران در استقلال، همدلی و روابط میان-فردی میانگین بالاتری را به دست آورده اند. در مقایسه میزان سازگاری و انگیزه پیشرفت یافته ها بیانگر وجود تفاوت معنادار میان دو گروه است، به گونه ای که میزان سازگاری و انگیزه پیشرفت دختران از پسران بالاتر است.
The present study was undertaken to make a comparison between high school girls and boys in Karaj with respect to emotional intelligence, adjustment and achievement motivation. The method of this study was causal-comparative. The statistical population of the study included all high school students in Karaj in school year 2015-2016 (N=24,000). The sample size was determined utilizing Morgan Table and 378 students were chosen through multi-stage sampling method. The instruments comprised Bar-On Emotional Quotient Inventory, Adjustment Inventory for School Students (AISS), and Hermans’ Achievement Motivation Scale. The obtained data were analyzed through independent samples T-Test and multiple analysis of variance (MANOVA). Results showed that there was a significant difference between girls and boys in several aspects of emotional intelligence, such as impulse control, independence, compassion, and inter-personal relationships. While males were found to have better impulse control, the results showed that females excelled greater in independence, compassion, and inter-personal relationships. Moreover, results indicated that girls compared to boys had higher levels of adjustment and achievement motivation.
خلاصه ماشینی:
بررسی برخی از یافته ها و پژوهشهای انجام شده پیرامون تفاوتهای جنسیتی در مقایسه هوش هیجانی (مکوندی و همکاران ، ١٣٩٠؛ ملایی و همکاران ، ١٣٩٠؛ دهشیری، ١٣٨٢؛ آقا یوسفی و شریف ،١٣٩٠) نشان میدهد میان دانشجویان دختر و پسر از لحاظ هوش هیجانی تفاوتی معنادار وجود دارد و این تفاوت به نفع دختران است .
میکائیلی منیع (١٣٨٩) و عسگری و روشنی (١٣٩١) در پژوهش خود به این نتیجه دست یافتند که در ابعاد سازگاری میان دانشجویان دختر و پسر تفاوتی معنادار وجود دارد و میانگین دختران بالاتر از پسران است .
بنابراین پژوهش حاضر در پی پاسخگویی به این پرسش است که آیا میان هوش هیجانی، میزان سازگاری و انگیزة پیشرفت دانش آموزان دختر و پسر دبیرستانهای شهرستان کرج تفاوتی معنادار وجود دارد یا خیر؟ روش پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی با روش پس رویدادی (علی - مقایسه ای) است .
Levene’s test (رجوع شود به تصویر صفحه) نتایج آزمون لون برای بررسی مفروضه برابریهای خطا در دو گروه دختران و پسران دانش آموز نشان میدهد که در مجموع واریانس خطای واقع گرایی و کنترل تکانه هوش هیجانی همانند متغیر انگیزة پیشرفت در دو گروه یکسان نبوده و تفاوتی معنادار میان آنها وجود دارد.
Bonferoni مقایسه با پسران در بعد روابط میان - فردی هوش هیجانی میانگین بالاتری کسب میکنند (٠٠١ فرضیه دوم : بین ابعاد سازگاری (عاطفی، اجتماعی و آموزشی) دانش آموزان دختر و پسر مقطع دبیرستان تفاوت معنادار وجود دارد.