چکیده:
با توجه به نقش چشمگیر راه ها در توسعه زیر ساخت حمل و نقل و به تبع آن رشد و توسعه شهرها، استفاده و بهره گیری از فناوری های جدید به منظور ساخت، توسعه و یا نگهداری شبکه راه ها می تواند علاوه بر افزایش کیفیت خدمت دهی، کاهش هزینه های چرخه عمر را در پی داشته باشد. روش تحقیق تحلیلی و توصیفی بوده و با گرد آوری و استناد به مطالعات میدانی و کتابخانه ای، و مقایسه روش های نوین روسازی آسفالتی در راه ها و معابر شهری، سعی در توسعه دانش طراحی و اجرای روسازی آسفالتی بدون نیاز به عملیات ترمیم و نگهداری در شهرداری ها و انتخاب گزینه بهتر در امر اجرایی، انجام شده است. با وجود این، امروزه این منابع به طور روز افزونی توسط تحقیقات کامپیوتر محور، اینترنت با امکانات وسیعی در حوزه اطلاعات در دسترس می باشد. با توجه به اینکه تقریبا تمامی راه ها و معابر در برخی موارد جهت عبور و مرور خودرو ها و افراد توسط رویه آسفالتی پوشیده شده اند، در این تحقیق روش های قدیمی و نوین سنجش مشخصات قیر و آسفالت مورد بررسی قرار گرفته است. پس از بیان روش های نوین ارزیابی قیر و آسفالت، روش ها و فن آوری های نوین ساخت روسازی معابر شامل آسفالت های گرم، بازیافت سرد آسفالت، قیرهای امولسیون و استفاده آن ها در تولید مخلوط آسفالت، استفاده از پودر لاستیک به منظور بهبود خواص و عمر مخلوط آسفالت و مخلوط های آسفالتی با استخوان بندی سنگی( SMA )تشریح می شود، که در ادامه مزایا و معایب هر کدام از فناوری ها بررسی شده و امید است یافته های این تحقیق سبب آشنایی مدیران و تصمیم گیرندگان شهری با فناوری های پر کاربرد درون شهری در زمینه رو سازی، باشد.
خلاصه ماشینی:
پس از بیان روش های نوین ارزیابی قیر و آسفالت، روش ها و فن آوری های نوین ساخت روسازی معابر شامل آسفالت های گرم، بازیافت سرد آسفالت، قیرهای امولسیون و استفاده آن ها در تولید مخلوط آسفالت، استفاده از پودر لاستیک به منظور بهبود خواص و عمر مخلوط آسفالت و مخلوط های آسفالتی با استخوان بندی سنگی( SMA )تشریح می شود، که در ادامه مزایا و معایب هر کدام از فناوری ها بررسی شده و امید است یافته های این تحقیق سبب آشنایی مدیران و تصمیم گیرندگان شهری با فناوری های پر کاربرد درون شهری در زمینه رو سازی، باشد.
[ از مزایا و امتیازات بازیافت گرم می توان به موارد زیر اشاره داشت: - افزایش مقاومت روسازی بدون تغییر و یا تغییر جزئی در ضخامت روسازی؛ - اصلاح آسیب دیدگی های سطحی شامل قیر زدگی، پدیده جدا شدن سنگ دانه ها از رویه آسفالتی، شیار افتادگی، ناهمواری ها و تغییر شکل ها؛ - افزایش تاب لغزشی؛ - اصلاح خواص فیزیکی و شیمیایی قیر سخت شده موجود روسازی با جوان سازها و انطباق آن با مشخصات قیر خالص و افزایش دوام رویه آسفالتی و بهبود تاب خستگی؛ - کاهش آلودگی زیست محیطی؛ - کاهش تولید ضایعات و مواد زائد و عدم نیاز به محل تخلیه برای این مواد و طرفه جویی در هزینه و انرژی و افزایش سرعت اجرای عملیات؛ 4-2-4- استفاده از امولسیون های قیری در راه سازی قیر به عنوان ماده چسباننده به شکل های متفاوتی مورد استفاده قرار می گیرد.