چکیده:
شهرداری های کشور سالانه میلیاردها ریال بودجه عمرانی خود را صرف تهیه و اجرای پروژه های روسازی آسفالت می کنند. از سویی به دلیل عدم پاسخگویی ضوابط و استانداردها به نیازهای شهرداری ها، کیفیت اجرا و دوره عمر روسازی های آسفالتی در شهرها مطلوب نمی باشد.کاهش دوره عمر آسفالت به منزله از بین رفتن بخشی از سرمایه های شهرها و نیز هدر رفت منابع عمومی تلقی می شود. روش تحقیق تحلیلی و توصیفی بوده و با گرد آوری و استناد به مطالعات میدانی و کتابخانه ای انجام شده است. درصدد توسعه دانش طراحی و برنامه ریزی، و پیشگیری، ترمیم و نگهداری به موقع از خرابی های موجود در روسازی آسفالت معابر شهری بوده است. در تحقیق حاضر براساس برداشت های انجام شده از مشاهدات عینی، عکس برداری، و تحلیل آنها با در نظر گرفتن متخصصان مربوط در این زمینه، سعی در توسعه و گسترش روسازی های باکیفیت به همراه تعمیر و نگهداری صحیح روسازی می باشد.استفاده از مصالح و مواد مرغوب و استاندارد، استفاده از ماشین آلات مناسب و به کارگیری نیروی انسانی آموزش دیده، موجب خواهد شد تا کیفیت روسازی آسفالتی ارتقاء و دوره عمر آن افزایش یابد. حفاری های انجام شده در سطح معابر شهررا به عنوان مهم ترین عامل کاهش راحتی تردد و کیفیت خدمت دهی معابر را در سطح شهر پایین می آورد، که پس از آن خرابی های ناشی از لکه گیری دومین عامل مهم در این زمینه است. زیر سازی نامناسب و فقدان سیستم تصمیم گیری هماهنگ به موقع اجرای طرح های آسفالتی از عوامل تاثیر گذار دیگر می باشند. امروزه با گسترش تحصیلات عالی در کشور و عمومیت یافتن استفاده از ماشین آلات راه سازی و امکانات تامین مصالح در نقاط مختلف کشور، باید روی کنترل کیفیت و روش های اجرایی تمرکز نمود.
خلاصه ماشینی:
به بیان انستیتو آسفالت پنج عامل زیر می تواند موجب بروز پدیده ترک خوردگی پوست سوسماری گردد]13[: - بارگذاری بیش ازاندازه - خاک بستر، اساس و یا رویه ضعیف - خاک بستر یا رویه نازک - زهکشی ناکافی - هر ترکیبی از عوامل اول تا چهارم جدول2 - خرابی های روسازی آسفالت معابر شهری در ترک پوست سوسماری به تصویر صفحه مراجعه شود ترک پوست سوسماری با شدت کم در این نوع خرابی ترک های مویی ظریف طولی، به موازات یکدیگر گسترش یافته اند، ولی ترک های به هم پیوسته، یا وجود نادرند و یا تعداد آن ها ناچیز است.
جدول7- خرابی های روسازی آسفالت معابر شهری در لکه گیری و ترمیم نوار حفاری(وصله) به تصویر صفحه مراجعه شود در این نوع خرابی لکه گیری و یا ترمیم نوار حفاری به گونه ای است که اضلاع آن، غیر مستقیم و غیر موازی، دارای ترک در پیرامون و کمتر از3 سانتی متر اختلاف ارتفاع با سطح سواره رو باشد.
Asphalt pavement- A practical guide to design, Production, and mainenancefor engineers and architects.
org/public/engineering/maintenance_rehab/asphalt pavement-distress-summary.
Mn DOT Pavement Distress Identification Manual.
Minnesota : Pavement Management Unit,Office of Materials and Road Research [23].