چکیده:
یکی از مهمترین اهداف محققین، درحوزه های مختلف از جمله صنایع خودرو سازی بهینه سازی طراحی سیستم های خنک کننده بمنظور افزایش بازدهی وکوچک کردن سیستم های مورد استفاده در این صنایع می باشد، چراکه با افزایش بازدهی سیستم های خنک کاری می توان شار حرارتی بیشتری را در یک ابعاد خاص منتقل کرد و دمای کاری را تا حد مورد نظر پایین آورد. امروزه استفاده از پدیده جوشش به واسطه افزایش قابل توجهی که در ضرایب انتقال حرارت میدان جریان ایجاد می کند، یک راه موثر برای افزایش بازدهی سیستم خنک کننده موتور می باشد. نکته قابل توجه در استفاده از پدیده جوشش وجود دمای بالا وکنترل نشده در اطراف راهگاههای خنک کاری تعبیه شده در بستار و استوانه است، که محدودیت هایی را در حرکت سیال عامل ایجاد می کند. در این مقاله، به بررسی شار حرارتی عبوری از بدنه بستار یک موتور دیزل سنگین 16 استوانه(دریایی) با روش CFDسه بعدی با استفاده از نرم افزار ANSYS/Fluent می پردازیم. همچنین حل معادلات پدیده جوشش مادون سرد بر اساس دو الگوی رایج چن و BDL در نرم افزار Maple-18 با روند ساده انجام شده است و تاثیر شاخص های سرعت، دما و فشار سیال در زمان وقوع پدیده جوشش بر انتقال حرارت دیواره راهگاه خنک کاری مورد مطالعه قرارگرفته است. مقایسه شار حرارتی گذرنده از دیواره بستار در حالت های با و بدون در نظر گرفتن پدیده جوشش نشان می دهد که رخداد پدیده جوشش می تواند به میزان قابل توجهی شار حرارتی را افزایش دهد.
خلاصه ماشینی:
فینلی و همکارانش در این کار آزمایشگاهی نشان دادند که در سرعتهای بالا انتقال حرارت بین سیال عامل و سطح داغ به صورت جابهجایی خالص است.
همچنین حل معادلات پدیده جوشش مادون سرد بر اساس دو الگوی رایج چن و BDL در نرمافزار Maple-18 با روند ساده انجام شده است و تاثیر شاخصهای سرعت، دما و فشار سیال در زمان وقوع پدیدۀ جوشش بر انتقال حرارت دیواره راهگاه خنککاری مورد مطالعه قرارگرفته است.
همچنین حل معادلات پدیده جوشش مادون سرد بر اساس دو الگوی رایج چن و BDL در نرمافزار Maple-18 با روند ساده انجام شده است و تاثیر شاخصهای سرعت، دما و فشار سیال در زمان وقوع پدیدۀ جوشش بر انتقال حرارت دیواره راهگاه خنککاری مورد مطالعه قرارگرفته است.
روش چن 11 12 چن [4] پس از روابطی که برای انواع جوشش جریان مطرح شده بود، رابطه جوشش جریانی مادون سرد را به این صورت اصلاح نمود: به تصویر صفحه مراجعه شوددرپی وقوع جوشش در حین جریان اثر انتقال حرارت جابجایی در مقایسه با جوشش هستهای کمی کاهش مییابد.
به تصویر صفحه مراجعه شودبا توجه به این مطالب رابطه (7) برای جوشش جریان مادون سرد بر اساس روش چن ارائه شده است: به تصویر صفحه مراجعه شود روش BDL 3 4 انتقال حرارت کلی در روش BDL مانند روش چن از معادله (1) بدست میآید.
Campbell, "Experimental and modelling aspects of flow boiling heat transfer for application to internal combustion engines," Proceedings of the Institution of Mechanical Engineers, Part D: Journal of Automobile Engineering, vol.