چکیده:
هدف از پژوهش حاضر شناسایی صفات زیربنایی آزمون هوش وکسلر کودکان نسخه چهار با توجه به توانایی های باریک نظریه کتل-هورن –کارول و با استفاده از مدل تشخیصی شناختی جی دینا بود. جامعه آماری در این پژوهش کلیه دانش آموزان ابتدایی کشور بودند که به صورت تصادفی خوشه ای 1222 نفر از آنها انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری نیز آزمون هوش وکسلر کودکان نسخه 4 بود. نتایج تحلیل نشان داد که از بین نزدیک به 70 توانایی باریک که در مدل کتل –هورن-کارول به آنها اشاره شده است، 9 توانایی باریک شامل تصویر سازی، استقرا، حافظه فعال، اطلاعات عمومی کلامی، دانش واژگانی، انعطاف پذیری در مشابهت، فراخنای حافظه، رشد زبانی، استدلال عمومی زنجیره ای به عنوان صفت های زیر بنایی سوال های خرده مقیاس آزمون هوش وکسلر شناسایی شدند. همچنین از بین مدل های محدود در مدل عمومی، مدل LLM برای تحلیل داده ها با توجه به آماره والد انتخاب شد. بررسی میزان تسلط دانش آموزان در صفت های شناسایی شده نشان داد که بیشترین میزان تسلط در صفت دانش واژگانی و کمترین میزان تسلط نیز مربوط به انعطاف-پذیری در مشابهت بود. بررسی پارامترهای سوال نیز نشان داد که در سوال های آسان هر خرده مقیاس احتمال حدس بالا و در سوال های دشوار هر خرده مقیاس احتمال لغزش بالا بود.
The aim of the research was identification of Wechsler intelligence scale for children (WISC-IV) basic attributes based on Cattle- Horn- Carrol (CHC) narrow abilities by using generalized DINA (G-DINA) cognitive diagnostic model. The population of the research was all of Iranian primary school students which randomly 1222 students selected. We use Wechsler intelligence scale for children (WISC-IV) for gathering data. Results show that from the nearly 70 CHC narrow abilities، 9 narrow ability (visualization، induction، working memory، general verbal information، lexical knowledge، flexibility of closure، memory span، language development، general sequential reasoning) Identified as basic attribute of WISC-IV. Also from the constrained models، the LLM model based on Wald statistics was chosen. Additionally، most of student mastered in lexical knowledge and the lowest rate of mastering belongs to flexibility of closure. finally، the probability of guessing parameter in easy items was high and probability of slipping in difficult items was high.
خلاصه ماشینی:
نتایج تحلیل نشان داد که از بین نزدیک به ٧٠ توانایی باریک که در مدل کتل –هورن -کارول به آن ها اشاره شده است ، ٩ توانایی باریک شامل تصویرسازی، استقرا، حافظه فعال ، اطلاعات عمومی کلامی، دانش واژگانی، انعطاف پذیری در مشابهت ، فراخنای حافظه ، رشد زبانی، استدلال عمومی زنجیره ای به عنوان صفت های زیر بنایی سؤال های خرده مقیاس آزمون هوش وکسلر شناسایی شدند.
Rupp & Templin مدل های تشخیصی شناختی ازجمله مدل های روان سنجی هستند که برای مشخص کردن توانایی تسلط آزمودنی در مهارت های اساسی بر اساس یک ماتریس از پیش تعیین شده توسعه پیداکرده اند.
این پژوهش به دنبال پاسخگویی به سؤال زیر است : ١) مجموعه مهارت ها و صفات زیر بنایی شناختی برای آزمون هوش وکسلرکودکان نسخه چهار (٢٠٠٣) بر اساس تواناییهای باریک نظریه کتل _ هورن _ کارول کدام اند؟ ٢) دانش آموزان در چه صفات و مهارت هایی به تسلط رسیده اند و در چه صفات و مهارت هایی به تسلط نرسیده اند؟ روش پژوهش ازآنجاکه در این تحقیق از داده های آزمون هوش وکسلر نسخه چهار که در سازمان آموزش و پروش استثنایی گردآوری شده بود، استفاده شد، بنابراین این تحلیل از نوع تحلیل های ثانویه هست .
نتیجه گیری هدف از پژوهش حاضر شناسایی صفات زیربنایی آزمون هوش وکسلر چهار بر اساس تواناییهای باریک نظریه کتل – هورن –کارول با استفاده از مدل های تشخیصی شناختی بود.