چکیده:
هدف این پژوهش، بررسی ارتباط بین برداشت یادگیرندگان از مفهوم یادگیری با راهبردهای شناختی و فراشناختی یادگیری بود. به عبارتی، سهم هر یک از مولفه های برداشت یادگیرندگان از مفهوم یادگیری در پیش بینی راهبردهای شناختی و فراشناختی، در دو گروه یادگیرندگان فضای مجازی و واقعی مشخص شد و دو گروه مورد مقایسه قرار گرفتند. در این پژوهش، از روش تحقیق همبستگی استفاده شد. جامعه آماری شامل کارمندان مراکز فنی و حرفه ای بود که آموزش مهارت ICDL را دریافت نموده اند. حجم جامعه آماری بالغ بر 18000 نفر می باشد که به دلیل حجم بالای جامعه از روش نمونه گیری در دسترس استفاده شد. به وسیله جدول کرجسی و مورگان، 376 نفر از یادگیرندگان مهارت ICDL که کارمندان مراکز فنی و حرفه ای با مدرک تحصیلی لیسانس و فوق لیسانس بودند، انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها، دو پرسش نامه راهبردهای یادگیری کرمی و برداشت از مفهوم یادگیری بود که پس از تایید روایی و پایایی مورد استفاده قرار گرفتند. برای تحلیل داده ها از روش های آماری رگرسیون چندگانه، آزمون t برای نمونه های مستقلو ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. یافته های به دست آمده از پژوهش، حاکی از ارتباط معنادار بین برداشت یادگیرندگان از مفهوم یادگیری در محیط های یادگیری مجازی و واقعی با راهبردهای شناختی، فراشناختی بود. مولفه هایی که بیشترین توان پیش بینی راهبردهای شناختی و فراشناختی یادگیرندگان فضای مجازی و واقعی را داشتند، برداشت یادگیرندگان به عنوان وظیفه، به خاطر آوردن و درک اطلاعات، و تغییر شخصی بودند.هم چنین، کسانی که در محیط های مجازی آموزش دیده بودند، به میزان بیشتری از راهبردهای شناختی و فراشناختی استفاده می کردند.هدف این پژوهش، بررسی ارتباط بین برداشت یادگیرندگان از مفهوم یادگیری با راهبردهای شناختی و فراشناختی یادگیری بود. به عبارتی، سهم هر یک از مولفههای برداشت یادگیرندگان از مفهوم یادگیری در پیشبینی راهبردهای شناختی و فراشناختی، در دو گروه یادگیرندگان فضای مجازی و واقعی مشخص شد و دو گروه مورد مقایسه قرار گرفتند. در این پژوهش، از روش تحقیق همبستگی استفاده شد. جامعه آماری شامل کارمندان مراکز فنی و حرفه ای بود که آموزش مهارتICDL را دریافت نمودهاند. حجم جامعه آماری بالغ بر 18000 نفر میباشد که به دلیل حجم بالای جامعه از روش نمونهگیری در دسترس استفاده شد. به وسیله جدول کرجسی و مورگان، 376 نفر از یادگیرندگان مهارت ICDL که کارمندان مراکز فنی و حرفهای با مدرک تحصیلی لیسانس و فوقلیسانس بودند، انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها، دو پرسشنامه راهبردهای یادگیری کرمی و برداشت از مفهوم یادگیری بود که پس از تایید روایی و پایایی مورد استفاده قرار گرفتند. برای تحلیل دادهها از روشهای آماری رگرسیون چندگانه، آزمون t برای نمونههای مستقل و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. یافتههای بهدست آمده از پژوهش، حاکی از ارتباط معنادار بین برداشت یادگیرندگان از مفهوم یادگیری در محیطهای یادگیری مجازی و واقعی با راهبردهای شناختی، فراشناختی بود. مولفههایی که بیشترین توان پیشبینی راهبردهای شناختی و فراشناختی یادگیرندگان فضای مجازی و واقعی را داشتند، برداشت یادگیرندگان به عنوان وظیفه، به خاطر آوردن و درک اطلاعات، و تغییر شخصی بودند. همچنین، کسانی که در محیطهای مجازی آموزش دیده بودند، به میزان بیشتری از راهبردهای شناختی و فراشناختی استفاده میکردند.
The purpose of the present research was to investigate the relationship between conceptions of learning with cognitive and metacognitive strategies, and identifying the relative contribution of each of them in predicting learning strategies approaches by virtual space and real space learners and these two groups were compared. Correlational research method was used in this study. The statistical population of this research included staff of professional and technical centers to be fitted that taught ICDL skill. The size of this population was approximately 18000 people due to the high volume that fitted the community of available sampling methods were used. In order to find this, based on Krejcie and Morgan table, 376 employees of the professional and technical centers who had been earlier taught ICDL skill and had the bachelor and Master degree were chosen as sample. The data collection tools were the Karami learning strategies and Conceptions of Learning, after confirming the validity and reliability were used. Data were analyzed using multiple regression test, two independent samples t test and Correlation coefficient. Results indicated that there was significant difference between cognitive and metacognitive, and conceptions of learning by virtual space and real space learners. Results indicated that learning as a duty, remembering and personal change was the meaningful predicting factors of cognitive and metacognitive approaches by virtual space and real space learners. As well as those who were trained in the virtual environment, the amount of cognitive and metacognitive strategies of more use.
خلاصه ماشینی:
از آن به بعد، استفاده از فضای مجازی به یک فرآیند نسبتا شایع در آموزش و پرورش 7 تبدیل شده است (Salmon, 2009 Dalgarno & Lee, 2010) Saleeb & Dafoulas, 2010,، که یادگیرندگان میتوانند بدون حضور فیزیکی کسب تجربه کنند و به دور از نگرانی و اضطراب نتایج کار خود را ببینند(Bliuc et al.
فضای مجازی با افزایش سطح آموزش، یادگیری را برای یادگیرندگان پر انگیزه Learning strategies Cognitive Metacognitive Conceptions of learning Virtual space Facilitated by networked computers Education نموده است و امکان به عهده گرفتن مسؤولیت یادگیری را برای یادگیرندگان فراهم آورده است (Jafarkhani, 2013).
با توجه به تحقیقات و پژوهشهای انجام شده در زمینه کاربرد فضای مجازی برای یادگیری، لازم است متغیرهایی همچون راهبردهای شناختی و فراشناختی و برداشت یادگیرندگان از مفهوم یادگیری، که باعث بهبود یادگیری در فضای واقعی میشود، در فضای مجازی هم مورد بررسی قرار گیرد.
از بین این متغیرها، وظیفه (337/0=β، 001/0P در دومین تحلیل رگرسیون چندگانه پیشبینی استفاده از راهبردهای شناختی بر اساس مؤلفههای برداشت یادگیرندگان از مفهوم یادگیری در گروه یادگیرندگان فضای مجازی صورت گرفت.
همچنین، نتایج حاکی از آن است که سه متغیر برداشت از مفهوم یادگیری به عنوان وظیفه، تغییر شخصی و متغیر به خاطر آوردن و درک اطلاعات، پیشبینیکنندههای معناداری برای راهبرد شناختی هستند که از بین این سه متغیر وظیفه، ارزش بتای بالاتری دارد.
دیگر یافتههای این پژوهش نشان داد که در گروه یادگیرندگان فضای مجازی، راهبرد شناختی با همه متغیرهای برداشت از مفهوم یادگیری رابطه مثبتی دارد که بیشترین ضریب همبستگی را با متغیر تغییر شخصی دارد.