چکیده:
پژوهش حاضر، با هدف بررسی رابطه استفاده مفرط از اینترنت با عملکرد تحصیلی دانشجویان با توجه به نقش واسطهای استرس ادراک شده، انجام شده است. این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه کاشان در سال تحصیلی 95-1394 بود. تعداد 288 دانشجو (218 دختر و 70 پسر) با روش نمونهگیری چندمرحلهای طبقهای (متناسب با جنسیت) انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامههای اعتیاد به اینترنت یانگ و استرس ادراک شده کوهن و همکاران، و معدل دانشجویان به عنوان ملاک عملکرد تحصیلی استفاده شد. دادهها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون سلسه مراتبی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که استفاده از اینترنت با عملکرد تحصیلی همبستگی منفی معناداری داشته و به طور معکوس آن را پیشبینی مینماید. همچنین، نتایج رگرسیون سلسه مراتبی نشان دهنده نقش واسطهای استرس ادراک شده در رابطه میان استفاده از اینترنت و عملکرد تحصیلی بود. نتایج تلویحا نشان داد که استفاده مفرط از اینترنت نه تنها عواقب سوء بهداشتی مستقیم، بلکه اثرات منفی غیرمستقیم از طریق استرس ادارک شده بر عملکرد تحصیلی جوانان دارد. این یافتهها به درک و بینش بهتر مربیان و متخصصان سلامت و سیاستگذاران از تاثیرات استفاده مفرط و آسیبزا از اینترنت در میان دانشجویان و تدوین مداخله مناسب کمک میکند.
The present study aimed to explore the relationship between excessive Internet use and academic performance among students by considering the mediating role of perceived stress. This study was descriptive with correlational design. The statistical population comprised all B.A. students of the University of Kashan in the 2015-16 academic year. Stratified multi-stage sampling based on gender was used to select 288 students (218 females and 70 males). The data collection instruments included Young's Internet addiction test and Cohen’s perceived stress scale. In addition, students’ Grade Point Average (GPA) was considered as the criterion for their academic performance. Pearson Correlation Coefficient and Hierarchical Regression Analysis were used to analyze the data. The results indicated that Internet use had a statistically significant negative relationship with students’ academic performance and can inversely predict it. Moreover, hierarchical regression analysis showed the mediating role of perceived stress in the relationship between Internet use and academic performance. Finding implicitly indicated that excessive Internet use has not only direct adverse health consequences but also indirect negative effects on students’ academic performance through perceived stress. The findings yield significant insights for education practitioners, health specialists, and policy makers in making interventions regarding the excessive and problematic use of the Internet among students.
خلاصه ماشینی:
همچنین، نتایج رگرسیون سلسه مراتبی نشان دهنده نقش واسطهای استرس ادراک شده در رابطه میان استفاده از اینترنت و عملکرد تحصیلی بود.
نتایج پژوهش گبر و کومار(Gabre & Kumar, 2012) نشان داد که استفاده زیاد از فیسبوک با استرس ادراک شده بالا همراه است و این استرس ادارک شده عملکرد تحصیلی را تحت تأثیر قرار میدهد.
, 2000, Pritchard & Wilson, 2003) نشان داده است که ادراک سطوح بالای استرس در دانشجویان منجر به کاهش عملکرد تحصیلی میشود.
2. استرس ادراک شده در رابطه استفاده مفرط از اینترنت با عملکرد تحصیلی دانشجویان، نقش واسطهای دارد.
بنابراین، نقش میانجی استرس ادراک شده در رابطه استفاده از اینترنت با عملکرد تحصیلی معنادار و موجه است.
پژوهش نی، هیلایگس و اربرینگ(Nie, Hillygus & Erbring, 2012) نشان داد که استفاده مفرط از اینترنت باعث میشود که افراد زمان با ارزشی که صرف خانواده و دوستان خود میکنند را به محافل اجتماعی کوچکتر اختصاص دهند که با سطوح بالاتری از تنهایی و استرس همراه است.
کشمکش میان اهداف و احساسات خودآگاه منفی موجب میشود که کنترل خود به علت استفاده از رسانه با شکست مواجه شود (Reinecke, Hartmann & Eden, 2014) که این مکانیسم به درک ارتباط بین استفاده مفرط و آسیبزا از اینترنت و افزایش استرس کمک میکند.
در واقع، تحقیقات مربوط به اعتیاد به اینترنت نشان میدهند که استفاده آسیبزا از اینترنت میتواند یک استراتژی ناکارآمد مقابله با استرس و ناامیدی باشد(Li, Zhang, Li, Zhen & Wang, 2010) و عوارض نامطلوب اعتیاد به اینترنت روی ابعاد مختلف سلامتی به ویژه سلامت روانی میتواند منجر به مشکلات تحصیلی گردد (Turi et al.