چکیده:
هدف پژوهش حاضر، تعیین عوامل موثر بر کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات و سهم هر کدام از عوامل در بین اعضای هیات علمی دانشگاههای اردبیل بود. روش پژوهش حاضر، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش، کلیه اعضای هیات علمی مشغول به تدریس دانشگاههای اردبیل در سال 1394 بود. از بین این تعداد و بر اساس جدول کرجسی و مورگان نمونهای به حجم 225 نفر به روش نمونهگیری طبقهای متناسب به صورت تصادفی انتخاب شدند. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته فناوری اطلاعات و ارتباطات جمعآوری شد. روایی پرسشنامه با استفاده از نظر استادان صاحبنظر تایید شد و پایایی ابزار با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 0/94 محاسبه گردید. دادههای جمعآوری شده با نرمافزار SPSS تجزیه و تحلیل شد. نتایج حاصل از تحلیل عامل اکتشافی، حاکی از وجود 9 عامل بود که 63/548 درصد از واریانس فناوری اطلاعات و ارتباطات را تبیین میکنند. با توجه به پیشینه و ادبیات موضوعی تحقیق عاملها به عامل فنی و محیطی، عامل اقتصادی، عامل آموزشی، عامل مهارت و تخصص، عامل فردی، عامل نرمافزاری، عامل انسانی و مدیریتی، عامل نگرشی، و عامل توانایی کاربست و یادگیری زبان انگلیسی نامگذاری شدند. مهمترین عامل از نظر اعضای هیات علمی جامعه مورد پژوهش عامل فنی و محیطی بود که با مقدار 30/671 بیشترین سهم را در تبیین متغیرها دارد.
خلاصه ماشینی:
Keywords: higher education, MOOC-based curriculum, grounded theory, validation <TD></TD> Factors Affecting Application of Information and Communications Technology from the Viewpoint of Faculty Members Khaled Ahmadi<FootNote No="76" Text="Corresponding Author: xaledahmadi1990@gmail.
Keywords: information literacy, life skills, empathy, communication, problem solving, creative thinking <TD></TD> In this issue <TD>The Relationship between Information Literacy and Life Skills of Elementary School Teachers </TD> <TD>Abolghasem Barimani - Seyyed Jalal Rasooli</TD> <TD>The Effect of Violent Computer Games on Students' Aggression </TD> <TD>Khalil Ghaffari - Seyed Saeid Hosieni </TD> <TD>The Effect of Faculty Members' Information Literacy on Universities Organizational Agility</TD> <TD>Seyed Abdollah Khavari - Hamidreza Arasteh - Parivash Jafari</TD> <TD>Prioritize the Components of the Use of Information Technology from the Perspective of Change Management in the Ministry of Sports and Youth of the Islamic Republic of Iran</TD> <TD>Samaneh Yarmohamad - Farideh Ashraf Ganjouei - Ali Zarei</TD> <TD>Evaluation of Smart School in SWOT Framework to Strategic Decision-Making with ANP Fuzzy</TD> <TD>Ahmad Zandvanian - Mahdieh Al-Sadat Mirrahimi Bidakhavidi</TD> <TD>The Mediator Role of Organizational Intelligence in the Relationship between the Quality of Information Technology and Job Performance of Employees</TD> <TD>Mohammad Alinia - Maryam Hafezian</TD> <TD>Factors Affecting Application of Information and Communications Technology from the Viewpoint of Faculty Members </TD> <TD>Khaled Ahmadi - Adel Zahed Babelan - Mehdi Moeini Kia - Mohammad Mahdi Babaei</TD> <TD>Validating MOOC-based Curriculum in Higher Education</TD> <TD>Esmaeil Jafari - Kourosh Fathi Vajargah - Mahboobeh Arefi - Morteza RezaeiZadeh</TD> اعتبارسنجی برنامه درسی مبتنی بر موک در آموزش عالی اسماعیل جعفری *<FootNote No="83" Text="استادیار گروه یادگیری فناورانه، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران phd_136287@yahoo.