خلاصه ماشینی:
"در نتیجه مدیران نه تنها باید به بررسی محیط اطراف خود بپردازند و بر آن نظارت کنند،بلکه از توجه به نگرشهای کارکنان خود به دیگر بخشهای زندگی غافل نباشند این موضوع در شکل شماره 1 نشان داده شده است: شکل شماره 1:برخی از عنصرهای مهم مرتبط با رضایت شغلی رضایت شغلی و عملکرد سازمانی گروهی از مدیران شاید گمان میبرند که رضایت بالا از کار،همواره به کارکرد بالایی در بین کارکنان میانجامد،ولی این گمان درست نیست،کارگران راضی میتوانند تولیدکنندگان با عملکرد بالا، میانه،یا حتی پایین باشند و کار را به همان میزانی که از آن خشنودی بدست میآورند،پی بگیرند.
از سوی دیگر،کارکنان جوانتر گرایش به آن دارند که به دلیل توقعات بالاتر، سازگاری کمتری برای رضایت شغلی داشته باشند،با آنکه در این زمینه استثناهایی نیز وجود دارد ولی گرایش کلی این است که با بالا رفتن سن خشنودی شغلی افزایش یابد.
این گرایش درباره مدیران و کارکنان بطور برابر صدق مینماید: (شکل شماره 4)پیوند رضایت شغلی با سن و میزان حرفه و تخصص کارکنان برای نمونه،یک بررسی از نزدیک به 40000 مدیر در امریکا یک شاخص خشنودی شغلی در حال افزایش را با افزایش سن نشان داد.
بدون اقدام اصلاحی،سازمانهای بزرگ گرایش به آن دارند که بر مردم چیره شوند و حمایتهایی همچون ارتباطها، هماهنگیها،و همچنین مشارکت را مختل سازند چون محل تصمیمگیری با آنان بسیار فاصله دارد،کارکنان به این مفهوم رضایت و عدم رضایت بر جابهجایی و غیبت کارکنان اثر میگذارد و هنگامی که کارکنان از شغل خود رضایت ندارند،به بهانههای مختلف در محل کار حاضر نمیشوند و یا در صدد یافتن کار در سازمان دیگری برمیآیند و در مقابل،هنگامی که کارکنان راضی هستند،منظمتر در محل کار خود حاضر میشوند."