چکیده:
پژوهش حاضر به منظور بررسی مقایسه عزت نفس و خودکارآمدی تحصیلی و مهارتهای اجتماعی بین کودکان دوزبانه و تک زبانه شهر ایلام اجرا شده است. پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای کاربردی است که با روش علی مقایسهای انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر، کلیه دانش آموزان پسر پایه ششم ابتدایی مدارس دولتی شهر ایلام که در سال تحصیلی 95 - 1394 مشغول به تحصیل بودند (N= 1363).
حجم نمونه براساس فرمول کوکران 302 دانشآموز که به روش نمونه گیری طبقه ای نسبی انتخاب شدند.
ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش: الف-پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت ( ١٩٦٧ )؛ ب- پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی (2001)؛ ج- پرسشنامه مهارت های اجتماعی کرامتی فر (1381). برای تجزیه و تحلیل دده ها با توجه این نکته که فرضیه های پژوهش به دنبال تحلیل میانگین های دو گروه بودند باید از آزمون t مستقل استفاده شود که در این تحقیق نیز برای تحلیل میانگینهای دو گروه از آزمون t مستقل استفاده از نرم افزار spss استفاده شده است. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که بین عزت نفس و خودکارآمدی دانش آموزان تک زبانه و دوزبانه پایه ششم ابتدایی شهرستان ایلام تفاوت وجود دارد ولی بین مهارت های اجتماعی دانش آموزان تک زبانه و دو زبانه پایه ششم ابتدایی شهرستان ایلام تفاوت وجود ندارد.
خلاصه ماشینی:
com چکيده پژوهش حاضر به منظور بررسي مقايسه عزت نفس و خودکارآمدي تحصيلي و مهارت هاي اجتماعي بين کودکان دوزبانه و تک زبانه شهر ايلام اجرا شده است .
مسأله تعليم و تربيت کودکان آن ها هميشه با مشکلاتي مواجه بوده است و به علت تفاوت بين زبان مادري و زبان آموزش نميتوانند به درستي از دروس معلم استفاده کنند و گاهي نيز در آن ها احساس دلسردي و نااميدي در درس و مدرسه به وجود ميآيد و بر باورهاي دانش آموزان در مورد قابليت هايشان در انجام تکاليف تأثير ميگذارد (نيلي پور به نقل از حسيني ١٣٨٩).
ماراتون و همکاران (٢٠٠٥) در پژوهش هاي خود روي کودکان با آسيب ويژه زباني و کودکان طبيعي به اين نتيجه دست يافتند که کودکان داراي آسيب زباني ويژه از لحاظ مهارت هاي اجتماعي، به خصوص عزت نفس اجتماعي دچار مشکل ميباشند (به نقل از پور امن هير ١٣٩٢).
در فرضيه اول که بين عزت نفس دانش آموزان تک زبانه و دوزبانه تفاوت وجود دارد؛ اطلاعات به دست آمده نشان مي دهد که ميانگين عزت نفس کلي در کودکان تک زبانه بيشتراز کودکان دوزبانه است براي پي بردن به اين موضوع که آيا اين تفاوت معنادار مستقل استفاده ميشود که نتايج آن tاست يا نه ، از آزمون آمده است .
فرضيه دوم : بين مهارت هاي اجتماعي دانش آموزان تک زبانه و دو زبانه پايه ششم ابتدايي شهرستان ايلام تفاوت وجود دارد.
در فرضيه دوم که بين مهارت هاي اجتماعي دانش آموزان تک زبانه و دو زبانه تفاوت وجود دارد؛ با توجه به جدول ملاحظه ميشود سطح معناداري احتمال آزمون t با مقدار ٢٣٠.