چکیده:
هدف از این تحقیق بدست آوردن یک رابطه معنی دار میان ارزشیابی توصیفی و پیشرفت تحصیلی در میان
دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر شلمزار بوده است. جامعه آماری این تحقیق کلیه ی دانش آموزان دوره
ابتدایی شهرستان کیار و نمونه آماری ١٢٠ نفر از دانشآموزان ابتدایی شهر شلمزار تشکیل داده است. . با
توجه به تجزیه و تحلیل اطلاعات در سطح اطمینان ٩٥ درصد نتایج حاصل از بررسی تفاوتهای معنی
داری بین گروه های آزمایش و گواه در پیشرفت تحصیلی ریاضی، علوم تجربی و زبان فارسی وجود دارد.
مقایسه میانگین نمرات دانش آموزان گروه های آزمایش و گواه همچنین نشان می دهد که سطح پیشرفت
تحصیلی دانش آموزان مشمول طرح ارزشیابی توصیفی در دروس ریاضی، تجربی، زبان فارسی، بالاتر از
دانش اموزان پایه سوم ابتدایی مدارس عادی هم سطح آنها است. و برای بررسی تفاوت بین گروه های
آزمایش و گواه در میزان آگاهی فراشناختی از تحلیل واریانس یک سویه استفاده شد و همانطوری که از
نتایج استنباط شد در میزان آگاهی فراشناختی، تفاوت معنی داری بین دانش آموزان گروه های آزمایش
(دانش آموزان مشمول طرح ارزشیابی توصیفی) و گواه (دانش آموزان مدارس عادی) وجود دارد. مقایسه
میانگین نمرات دانش آموزان گروه های آزمایش و گواه همچنین نشان می داد که میزان آگاهی فراشناختی
دانش آموزان تحت پوشش طرح ارزشیابی توصیفی، بالاتر از دانش آموزان مدارس عادی است.
خلاصه ماشینی:
مقايسه ميانگين نمرات دانش آموزان گروههاي آزمايش و گواه همچنين نشان مي دهد که سطح پيشرفت تحصيلي دانش آموزان مشمول طرح ارزشيابي توصيفي در دروس رياضي، تجربي، زبان فارسي، بالاتر از دانش اموزان پايه سوم ابتدايي مدارس عادي هم سطح آنها است .
براي تعيين تفاوت بين گروه آزمايش (دانش آموزان مشمول طرح ارزشيابي توصيفي) و گروه گواه (دانش آموزان مدارس عادي هم سطح ) در متغييرهاي حوزه شناختي، تحليل واريانس چند متغييري (MANOVA) انجام شد و نمرات آزمون هاي پيشرفت تحصيلي رياضي، علوم تجربي و زبان فارسي، به ٨٢ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال سوم ، شماره بيست و دوم ، پاييز ١٣٩٦ * * * * * عنوان متغييرهاي وابسته ، وارد تحليل شدند نتايج تحليل واريانس چند متغييري نشان داد که بين گروه هاي آزمايش و گواه متغييرهاي حوزه شناختي تفاوت معني داري وجود دارد (٠/٠٠١ P >و ١٥/٤٤٥ = / (٣١٨٨)F و ٠/٨٠٢ = لامبداي ويلکز).
مقايسه ميانگين نمرات دانش آموزان گروه هاي آزمايش و گواه (جدول ١) نشان ميدهد که سطح پيشرفت تحصيلي دانش آموزان مشمول طرح ارزشيابي توصيفي در دروس رياضي، تجربي، زبان فارسي، بالاتر از دانش اموزان پايه سوم ابتدايي مدارس عادي هم سطح آنها است .
بررسي رابطه ميان ارزشيابي تويفي و پيشرفت تvيلي در ميان دانش آموزان مقط ابتدايي شهر شلمزار / ٨٣ (به تصویر صفحه رجوع شود) همانطوري که در جدول ٣ مشاهده مي شود، در ميزان آگاهي فراشناختي (٠/٠٠٢ P = و ١٠/٣٧١ = (١١٩٠)F)، تفاوت معني داري بين دانش آموزان گروه هاي آزمايش (دانش آموزان مشمول طرح ارزشيابي توصيفي) و گواه (دانش آموزان مدارس عادي) وجود دارد.