چکیده:
در عصری که مسائلی مثل کنترل جمعیت به دلیل انفجار جمعیت و در نتیجه کاهش زاد و کاهش تعداد دانش آموزان جامعه آموزشهای از راه دور مطرح است، ضرورت تشکیل کلاسهای چند پایه در مدارس امری اجتناب ناپذیر به نظر می رسد و این در حالی است که انتظار والدین و جامعه از مدارس برای تربیت و آموزش مناسب فراگیران با توجه به مقتضیات زمان بالا بوده و این مهم را میطلبد که مسئولین مربوطه بررسی مدقّانه ای را در مورد کلاسهای چند پایه، نقاط ضعف و قوت آنها، نحوه تشکیل، چینش، اداره و مدیریت و نحوه ی کنترل آنها و راههایی برای تقویت نقاط قوت و افزایش مزایا و کاهش نقاط ضعف و معایب آنها انجام داد در مقاله ی حاظر به بررسی علل تشکیل این کلاسها وساختار مدیریتی و آموزشی وسازماندهی برنامه ی اموزشی ومشکلات کلاس های چند پایه پرداخته شده است
خلاصه ماشینی:
com چکيده در عصري که مسائلي مثل کنترل جمعيت به دليل انفجار جمعيت و در نتيجه کاهش زاد و کاهش تعداد دانش آموزان جامعه آموزش هاي از راه دور مطرح است ، ضرورت تشکيل کلاس هاي چند پايه در مدارس امري اجتناب ناپذير به نظر مي رسد و اين در حالي است که انتظار والدين و جامعه از مدارس براي تربيت و آموزش مناسب فراگيران با توجه به مقتضيات زمان بالا بوده و اين مهم را ميطلبد که مسئولين مربوطه بررسي مدقانه اي را در مورد کلاسهاي چند پايه ، نقاط ضعف و قوت آنها، نحوه تشکيل ، چينش ، اداره و مديريت و نحوه ي کنترل آنها و راههايي براي تقويت نقاط قوت و افزايش مزايا و کاهش نقاط ضعف و معايب آنها انجام داد در مقاله ي حاظر به بررسي علل تشکيل اين کلاس ها وساختار مديريتي و آموزشي وسازماندهي برنامه ي اموزشي ومشکلات کلاس هاي چند پايه پرداخته شده است واژه هاي کليدي: کلاس چندپايه ، معلم ، دانش آموزان ، مشکلات ، مديريت ١٤٦ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال سوم ، شماره بيست و چهارم ، زمستان ١٣٩٦ * * * * * مقدمه در دوره ابتدايي کلاسي را که با حضور دانش آموزان ٢ يا چند پايه ي تحصيلي و با تدريس يک معلم در يک اتاق درس تشکيل و اداره ميشود، کلاس چنر پايه مينامند با توجه به اين که دوره ابتدايي ٥ پايه است ، بسته به شرايط مختلف و جمعيت فراگيران اين کلاسها حداقل ٢ پايه و حد اکثر ٥ پايه اند و اهميت تشکيل اين کلاس ها به دليل تشکيل آنها بر ميگردد که از جمله ي آنها ميتوان به اين نکته اشاره کرد که با توجه به کاهش جمعيت کودکان لازم التعليم بخصوص در روستاها و مناطق کم جمعيت و از طرف ديگر ضرورت تحصيل آن ها، لازم است که کودکان محصل در پايه هاي مختلف در يک کلاس و در کنار هم و توسط يک معلم تربيت شده و آموزش ببينند.