چکیده:
این پژوهش با هدف تعیین اثر بخشی الگوی تدریس ایفای نقش بر یادگیری دانش آموزان انجام شد.
جامعه ی آماری این پژوهش شامل کلیه ی دانش آموزان پایهی دهم متوسطه اول زینب کبری (س) استان
٩٥ بودند، که از ٧٥ نفر تشکیل شده اند. حجم نمونه ی مورد پژوهش تعداد - هرمزگان در سال تحصیلی ٩٦
٧٥ نفر بود که به روش توصیفی از نوع همبستگی صورت گرفت و جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه
بهره گرفته شد که نتایج حاصل نشان داد: روش تدریس ایفای نقش بر یادگیری دانش آموزان تاثیری مثبت
و معنادار دارد. این روش در افزایش مشارکت دانش آموزان، علاقمندی آنان به درس، رشد مهارتهای
اجتماعی و خود کار آمدی، و افزایش یادگیری و ایجاد باور به خود در دانش آموزان تاثیر دارد.
خلاصه ماشینی:
حجم نمونه ي مورد پژوهش تعداد ٧٥ نفر بود که به روش توصيفي از نوع همبستگي صورت گرفت و جهت جمع آوري داده ها از پرسشنامه بهره گرفته شد که نتايج حاصل نشان داد: روش تدريس ايفاي نقش بر يادگيري دانش آموزان تاثيري مثبت و معنادار دارد.
الگوي ايفاي نقش از آن جهت که شاگردان را براي فهم رفتار اجتماعي نقش خود در انتخاب يک روش آموزشي مناسب کمک مي کند، يکي از مهمترين اقدامات در جريان طراحي آموزشي است و در تعامل اجتماعي و راه هاي موثر تر حل مسئله هدايت ميکند، اين الگو را به وبژه براي کمک به شاگردان در بررسي ارزش هاي اجتماعي خود و تفکر آن تدوين کرده اند (بهرنگي، ١٣٨٤).
). اينکه چه روشي براي چه درسي و چه تاثير روش تدريس ايفاي نقش بر يادگيري دانش آموزان / ٩٩ موقع به کار برده شود به انتخاب معلم و توانايي وي در اجراي آن بستگي دارد.
). الگوي يادگيري ايفاي نقش نمونه اي از خانواده ي الگوي اجتماعي است ما از اين الگو براي تشريح طرق مختلف پايه گذاري يک جامعه در کلاس درس استفاده مي کنيم ، در الگوي ايفاي نقش دانش آموزان از طريق وضع موقعيت هاي سوال برانگيز، به جست و جوي مسائل روابط انساني پرداخته و سپس آن ها را مورد بحث قرار ميدهند.
). ١٠٤ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال سوم ، شماره بيست و پنجم ، زمستان ١٣٩٦ * * * * * عرفانيان و همکاران (١٣٨٧) تاثير آموزش و روش ايفاي نقش در آموزش مهارت هاي مشاوره و غربالگري متقاضيان آي يو دي بر روي دانشجويان مامايي را مورد بررسي قرار دادند.