چکیده:
توسعه بهمنزلۀ تغییر، از طریق پذیرش شیوههای نوین و توسط انسانهای نوآور روی میدهد. از اینرو، نوآوری ابزاری مهم در راستای تقویت بنیان اقتصادی روستا تلقی میشود. بهطورعمده جوامع محلی، واکنشهای متفاوتی در برابر میزان و سرعت پذیرش، یک نوآوری از خود نشان میدهند. از اینرو، پژوهش حاضر درنظر دارد عوامل تسریعکننده و محدودیتساز در پذیرش نوآوری را شناسایی کند که با روش توصیفی-تحلیلی و برمبنای هدف، کاربردی طراحی شده است. جامعۀ آماری پژوهش را تمامی پذیرندگان کارآفرینی بهمنزلۀ یک نوآوری، ساکن در 4 روستا از دهستان سولقان، تشکیل میدهند. برای گردآوری دادهها، از روش کتابخانهای و میدانی استفاده شده و ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامۀ محققساخته با استفاده از طیف لیکرت است. دادههای بهدستآمده در محیط نرمافزاری SPSS و با استفاده از آزمون رگرسیون گامبهگام و چندگانۀ توأم، تجزیه و تحلیل شده است. نتایج بیانگر آن است که دو دسته از عوامل بر پذیرش نوآوری مؤثرند که شامل ویژگیهای نوآوری و دیگر خصوصیات پذیرندگان هستند. از ویژگیهای کارآفرینی نوآوری است که بر میزان و سرعت پذیرش مؤثر هستند. سادگی و جذابیت، سازشپذیری با تجربه، مهارت و نیاز پذیرنده، هزینه، سودبخشی (اقتصادیبودن)، بازار فروش خوب و از جمله ویژگیهای فرد نوآور انگیزۀ پیشرفت، روحیۀ نوگرایی، اعتمادبهنفس و خودباوری (باور توانایی)، بیشترین تأثیر را داشته است. اگر شرایط فردی و محیطی، همزمان در بهکارگیری کارآفرینی و الگوی پذیرش مورد توجه قرار گیرد، میتوان به دستیابی به کارآفرینی پایدار در جامعه امیدوار بود؛ چراکه میزان پذیرش و سرعت آن را تنها خصوصیات نوآوری تعیین نمیکند بلکه ویژگیهای پذیرندگان نیز بسیار مهم و مؤثر است.
خلاصه ماشینی:
اگر شرایط فردی و محیطی، همزمان در به کارگیری کارآفرینی و الگوی پذیرش مورد توجه قرار گیرد، میتوان به دستیابی به کارآفرینی پایدار در جامعه امیدوار بود؛ چراکه میزان پذیرش و سرعت آن را تنها خصوصیات نوآوری تعیین نمیکند بلکه ویژگیهای پذیرندگان نیز بسیار مهم و مؤثر است .
امر گسترش (شکویی، ١٣٨٥: ٣٠١) و مشخصات عمده و میزان جذابیت پدیده (نوآوری یا کارآفرینی)، (ریچارد و دیگران ، ١٩٧٥: ٢٦٩)، همچنین خصوصیات جمعیت آمادة پذیرش با زمینه های متفاوت ، پذیرش و مقاومت در برابر نوآوریها یا اشتیاق و هواخواهی آن ها از نوآوریها و پدیده ها، از عوامل مؤثر در نظریۀ پخش هستند.
براساس یافته های این تحقیق و نظرهای افراد پذیرنده ، مشخص شد زمانی که یک نوآوری به شکل کارآفرینی از جذابیت و سادگی بالایی برخوردار باشد و درحقیقت نیازی به تکنولوژی و فناوری پیچیده ای نداشته باشد، با سطح دانش ، مهارت و تجربۀ فرد پذیرنده سازگار بوده و هزینۀ راه اندازی آن نیز پایین باشد، درنتیجه ، پذیرش آن برای جامعۀ محلی صرفۀ اقتصادی دارد.
, 2000, SocioEconomic Factors Influencing the Adoption of New Varieties of Beans (Effort), case study: Farmers township Khomeyn, Central Province, Journal of Agricultural Economics and Development, Vol. 8, No. 31, PP.
, 2000, The Promotion of Agriculture in the Development Process, Publications University of Mashhad, 2nd Edition.
, 1975, Introduction to Educate and Promote the Development of Innovative Practices in Rural Areas, Publications College of Agriculture and Animal Husbandry Rezayeh, Print Pharos Iran, Tehran.
, 2012, Introduction to Rural Entrepreneurship, 1 Edition, Publications Bu Ali Sina University.