خلاصه ماشینی:
"امروزه ابزار کسب و کار نوینی تحت عنوان"فناوری اطلاعات و ارتباطات"1 ارائه شده است که به صورت دوسویه، هم در جهت کاهش و هم در جهت افزایش موانع عمل میکند به گونهای که که بنگاههای کوچک و متوسط اقتصادی در کشورهای توسعه یابنده برای اتخاذ و اعمال سیاستهای خود با آنها مواجه هستند.
در شرایطی که گرایشهای جهانی به منظور حذف موانع تجارت و سرمایهگذاری، بازارهای معینی را برای شرکتهای بزرگ باز کرده است،فناوری اطلاعات و ارتباطات بنگاههای کوچک و متوسط را قادر ساخته است که تولیدات،فناوریها و فرآیندهای خود را توسعه بخشیده و به این بازارها صادر کنند.
کاربرد تجارت الکترونیکی که بنگاههای کوچک و متوسط را قادر میسازد محصولات و خدمات خود را به صورت مستقیم به واحدهای تجارتی خارجی صادر کند،زمانی قابل اجرا است که بنگاههای کوچک و متوسط توانسته باشند توانمندیهای خود را توسعه دهند و گامهایی را برای تأمین بازارهای بینالمللی برداشته باشند.
از نظر تولید محصول ناخالص داخلی،بنگاههای کوچک و متوسط تقریبا 25 درصد صادرات صنعتی مستقیم کشورهای وابسته به"سازمان همکاری اقتصادی و توسعه"را تولید میکنند(در مناطقی که آمار و برآوردها دقیق و موجود هستند).
پینوشت: (*)کارشناس امور اقتصادی،بخش تجارت،حمل و نقل و امور مالی بینالمللی متحد برای امریکای لاتین و حوزه کارائیب (3)-در مقاله حاضر واژه"تجارت الکترونیکی"با واژه "کسبوکار الکترونیک"به صورت معادل به کار رفته و منظور از آنها این است که نه تنها معاملات بازرگانی از طریق اینترنت انجام میپذیرد،بلکه عملیات کسبوکار هم که از فناوریهای شبکهای استفاده میکند در این رده قرار میگیرد."