چکیده:
پرسش اصلی جستار حاضر این است که مساله سرقت ادبی یا دستبرد فکری چه نسبتی با کارکرد مولّف در گفتمان ادبیات دارد. کارکرد مولّف اصطلاحی است که فیلسوف فرانسوی، میشل فوکو (1926ـ1984 م.) در تحلیل مفهوم مولّف و شکلگیری آن در درون گفتمان مدرنیته به کار میبرد. در این نوشتار، سرقت ادبی را با توجّه به کارکرد مولّف و همچنین با توسّل به این پیشفرض که گفتمانی که ادبیات نام دارد، متعلّق به دوره مدرن و شکلگرفته در چارچوب مدرنیته است، واکاوی میکنیم و سپس با این فرض که سرقت ادبی یک مقوله اقتصادی است، به دیرینهشناسی و ربط مفهوم سرقت ادبی با نهاد مالکیت در گفتمان مدرنیته میپردازیم. نتیجه اینکه هرجا مالکیتی باشد، سرقت نیز وجود و معنا مییابد. بنابراین، ابتدا مفاهیم سرقت ادبی و گفتمان ادبیات و کارکرد مولّف را وارسی خواهیم کرد تا در نهایت، فراتر از داوریهای ارزشی موجود درباره درست / نادرست بودن یا خوب/ بد بودن آنچه سرقت ادبی میدانند، کارکرد این مفهوم را بهمنزله یک استعاره اقتصادی در نظام دانایی مدرنیته دیرینهشناسی کنیم.
This essay deals with a question concerning the relation between plagiarism and the author function in the discourse of literature. Author function is a term used by French philosopher, Michel Foucault (1926-1984) to analyze the notion of author and its formation within the discourse of literature. This paper would consider plagiarism according to the author function, maintaining this assumption that a discourse named literature belongs to modern age and is formed in the framework of modernity. Plagiarism, in this sense, is an economic category and we can study archaeology of plagiarism and its relation to ownership of property. As a result, whenever there is ownership it is meaningful to be plagiarized. Therefore, we investigate notions of plagiarism, discourse of literature and author function respectively in order to study archaeology of the function of plagiarism as an economic metaphor within episteme of modernity, regardless to any value judgment.