چکیده:
سابقه و هدف: یکی از شیوههای مهم ارزیابی وضعیت بهرهبرداری منابع مورد استفاده دانشجویان در تدوین پایاننامهها، تحلیل استنادی است. هدف این پژوهش، بررسی وضعیت استناد در پایاننامههای دکتری علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه شهید چمران اهواز طی سالهای 1394- 1388 میباشد.
مواد و روشها: برای انجام این پژوهش از روش تحلیل استنادی استفاده شده است و جامعه آماری این پژوهش را 3048 استناد تشکیل میدهد که از منابع و مآخذ 20 عنوان پایاننامه دکتری علم اطلاعات و دانششناسی در دانشگاه شهید چمران اهواز استخراج گردیده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار اکسل استفاده شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد که نشریات با تعداد 1696 استناد (55/64%) بالاترین میزان استناد را دارند و میانگین متوسط استناد برای هر پایاننامه 152/4 استناد است، همچنین استناد به منابع لاتین بیشتر از میزان استناد به منابع فارسی است. زبان انگلیسی با 2050 استناد (67/27%) بیشترین استناد را دارد. الگوی نویسندگی مقالات فارسی و لاتین بیشتر به صورت یک نویسندگی میباشد. پراستنادترین مولفان و منابع، نیمعمر منابع شناسایی شدند. میزان استناد دانشجویان به تولیدات علمی استادان راهنما و مشاور بسیار کم است؛ به طوری که از مجموع 3048 استناد فقط 180 استناد (5/90 %)از کل استنادها مربوط به آثار علمی استادان راهنما و مشاور بوده است.
نتیجهگیری: در نگارش پایاننامهها بیشتر از منابع لاتین استفاده شدهاست. منابع و مولفان پراستناد مشخص شده میتواند در انتخاب منابع کتابخانه به کار گرفته شود و با توجه به نیمعمر منابع که معیاری برای سنجش تازگی منابع است، میتوان نتیجه گرفت که از منابع جدید استفاده نشده است.
Background and aim: Citation analysis is one of the important ways to assess the
status of utilizing references used by students in writing dissertations. The aim of
this research was to study the status of references used in PhD theses of
Knowledge and Information Science at Ahwaz Chamran University (2009-2015).
Material and methods: The citation analysis method was used in this study, and
the population was 3048 citations extracted from the references of 20 PhD
dissertations at Ahwaz Shahid Chamran University. Data were analyzed using
Excel.
Findings: Findings showed that periodicals with 1696 citations (55.64%) had the
highest rate of citation and the citation mean was 152.4 for each thesis. In addition,
Latin resources were more cited than Persian resources. English language with
2050 (67.26%) citations had the highest rate of citations. The Persian and Latin
references had only one author. The most cited authors, resources and half –life
resources were identified. Citing scientific productions of supervisors and advisors
were very low so that out of 3048 citations, only 180 (5.90%) citations were
referred to the scientific productions of supervisors and advisors.
Conclusion: In writing the dissertations, Latin resources were mostly used. The
highly cited resources and authors can be employed in the selection of library
resources, and regarding half-life as a criterion for evaluating the novelty of
resources, it is concluded that new resources are not used in writing the theses by
PhD students.