چکیده:
در این مطالعه، تلاش شده است تا از منظر دانشجویان دورهی دکتری رشتههای فنی و مهندسی، شایستگیهای مورد انتظار اعضای هیأت علمی برای یک دههی آینده مورد بررسی قرار گیرد. جامعهی آماری پژوهش حاضر، دانشجویان دکتری در رشتههای فنی و مهندسی در دانشگاه شیراز بودند. نمونهای با حجم 66 نفر بر اساس روش نمونهگیری تصادفی نسبتی بر اساس جنسیت و رشته تحصیلی انتخاب گردید. ابزار این پژوهش، پرسشنامهی پژوهشگرساخته شایستگیهای اعضای هیأت علمی میباشد. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که مهمترین موضوعی که در رابطه با فعالیتهای تدریس، پژوهش و آموزش اعضای هیأت علمی در یک دههی آینده اهمیت دارد، وفور اطلاعات در دسترس و فناوریهای نو است. از دیدگاه دانشجویان دورهی دکتری مهمترین شایستگی اعضای هیأت علمی در یک دههی آینده، شایستگی پژوهش میباشد. همچنین یافتههای پژوهش نشان داد بین ادراک دانشجویان دکتری از وضعیت موجود و مطلوب شایستگیهای تدریس، پژوهش، مشاوره، ارائه خدمت و همکاری با اعضای هیأت علمی تفاوت معنادار وجود دارد و بیشترین شکاف بین وضعیت موجود و مطلوب ابعاد مختلف شایستگی اعضای هیأت علمی از دیدگاه دانشجویان دورهی دکتری، متعلق به شایستگی همکاری اعضای هیأت علمی با همکاران میباشد.
خلاصه ماشینی:
ارزیابی شایستگیهای اعضای هیأت علمی فنی و مهندسی جهت تحقق رسالت دانشگاهی در افق ١٤٠٤: جایگاه شایستگی تدریس از منظر دانشجویان دکتری قاسم سلیمی مریم شفیعی فهیمه کشاورز الهام حیدری دانشگاه شیراز چکیده در این مطالعه ، تلاش شده است تا از منظر دانشجویان دوره ی دکتری رشته های فنی و مهندسی، شایستگی های مورد انتظار اعضای هیأت علمی برای یک دهه ی آینده مورد بررسی قرار گیرد.
Lorinda & Michael & Geraldine 2.
بنابراین ، به نظر دانشجویان دکتری رشته های فنی و مهندسی با این سیر تحول در نظام آموزش عالی، عرصه ی فناوری های نو یکی از مهم ترین مسائلی است که همه ی فعالیت های جوامع ازجمله تدریس ، پژوهش و آموزش اعضای هیأت علمی را نیز در یک دهه ی آینده متأثر میسازد.
A comprehensive faculty development model for nursing education.
Evaluating the Engineering Faculty Members’ Competencies to fulfill the academic mission of 1404’s Vision: The perspective of Doctoral Students on the Teaching Competency Position Ghasem salami1 Maryam shafiei2 Fahimeh keshavarz3 4 Elham heidari Shiraz university Abstract This study was an attempt to examine the expected competencies of faculty members for the next decade from the viewpoints of PhD students in engineering disciplines.
Keywords} Faculty members’ competencies, Faculty professional development, Doctoral students of engineering disciplines ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1assistant professor of education and psychology department, shiraz university, salimi_shu@yahoo.
4assistant professor of education and psychology department, shiraz university, e_heidari_66@yahoo.