چکیده:
امروز با توجه به تغییرات سریع در حوزهی فناوری و نیازهای کنونی و آینده، تغییر برنامهی درسی بیش از پیش ضروری مینماید. بنابراین این پژوهش با هدف بررسی الگوی پذیرش تغییر برنامهی درسی معلمان دوره ابتدایی شهر بیرجند طراحی و اجرا گردید. این پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعهی مورد مطالعه در این پژوهش کل معلمان مقطع ابتدایی شهر بیرجند را که شامل 500 نفر بودند در بر گرفت. نمونهی مورد بررسی به شیوهی خوشهای تصادفی تعداد 220 مشارکتکننده برآورد و مورد بررسی قرار گرفتند. به منظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامه محققساخته استفاده گردید. دادههای جمعآوریشده با استفاده از آمار توصیفی و مدل معادلات ساختاری با نرمافزار PLS مورد تحلیل قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که پرسشنامهی تدوینشده از پایایی و روایی بالایی برخوردار است. تمامی مسیرها در مدل مورد بررسی جز یک مسیر تأیید گردید و مدل از برازش خوبی برخوردار بود. نگرش معلمان نسبت به تغییر برنامهی درسی، پیشبینی کنندهی ادراک آنان از مفید بودن و آسان بودن تغییر برنامهی درسی است. ادراک از مفید بودن تغییر برای دانشآموزان نتوانست پیشبینی کنندهی پذیرش تغییر برنامهی درسی باشد. ادراک از آسان بودن اجرای برنامهی درسی تغییریافته، پیشبینی کنندهی پذیرش تغییر برنامهی درسی است.
خلاصه ماشینی:
اعتبارسنجی الگوی پذیرش تغییر برنامه ی درسی معلمان دوره ی ابتدایی شهر بیرجند: مدل معادلات ساختاری محمد اکبری بورنگ دانشگاه بیرجند چکیده امروز با توجه به تغییرات سریع در حوزه ی فناوری و نیازهای کنونی و آینده ، تغییر برنامه ی درسی بیش از پیش ضروری می نماید.
ریچاردسون ٢ (١٩٩٣) نیز بیان داشت که نگرش های مثبت معلمان به نوآوری برنامه ی درسی اگرچه می تواند پیش بین مناسبی برای یک تغییر نباشد، اما میتواند در تعیین موفقیت و شکست آن تعیین کننده باشد.
ریچاردسون ١ (١٩٩٣) نیز بیان داشت که نگرش های مثبت معلمان به نوآوری برنامه ی درسی، اگرچه می تواند پیش بین مناسبی برای یک تغییر نباشد، اما میتواند در تعیین موفقیت و شکست آن تعیین کننده باشد.
پس نگرش نسبت به تغییر برنامه ی درسی میتواند پیش بینی کننده ی ادراک افراد از آسان بودن اجرای تغییر باشد.
نگرش معلمان نسبت به تغییر برنامه ی درسی میتواند پیش بینی کننده ی ادراک آنان از آسانی و مفید بودن تغییرات برنامه ی درسی باشد.
Journal of learning and instruction, 17(5): 156-171 Validating the Admission Pattern of Curriculum Change by Primary School Teachers in Birjand: A Structural Equations Model 1 Mohammad Akbari Booreng Birjand university Abstract Nowadays, due to rapid changes in technological and instructional needs of future, change in curriculum is seems to be more necessary than before.
Therefore, this study was planned and implemented to examine the admission pattern of the curriculum change by primary school teachers in Birjand.