چکیده:
انتظارظهور حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف ازمهمّترین مسائل در حوزة مهدویّت است که دراندیشه شاعران به صورت زنده و کارآمد تجلّی پیدا کرده است؛ امری که با تفسیرها و برداشتهای گوناگون درمیان منتظران آن حضرت مطرح بوده است . دراین میان» شمار بسیاری از شاعران به توصیف سیمای حضرت وتبیین مسئلة مهدویّت اقدام نمودهاند؛ ایوالمحاسن (۱۲۹۳- 1344 ه.ق ) وهمای شیرازی (۱۲۱۲- ۱۲۹۰ه.ق) از شاعران به اهلبیت علیهم السّلام وازادیبان توانای ادب فارسی وتازی هستند که به خوبی توانستهاند با بیان شیوای خود، ارادت خالصانه خوپش را به ساحت امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف در عرصه شعر به نمایش بگذارند.
نگارندگان دراین جستار به دنبال آن بودهاند تا به روش توصیفی -تحلیلی و برمبنای مکتب آمریکایی ادبیّات تطبیقی اشتراکات فکری دوشاعردر زمینه هایی همچون: میلاد امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف سیمای امام، درانتظار ظهور منجی (انتظار و صبرو درفراق واشتیاق)، غیبت، مدینه فاضله مهدوی، برپایی عدالت، مبارزه با ظلم وجور (مبارزه با بدعتها)، احیای سنت پیامبر صلّی الله علیه و سلّم و... را با استناد به شواهدی از اشعار این شاعران، به نمایش گذاشته و به بررسی سیمای مهدویّت درشعراین دو شاعر بپردازند.
The expectation of the emergence of Imam Mahdi (AS) is one of the most important issues in the area of Mahdaviyyat, which has been manifested in the poet's ideas alive and efficiently, which has been expressed by various interpretations and perceptions among the Prophet's awesomeness. Meanwhile, many poets have described the image of the Prophet and address the issue of Mahdaviyyat; Abu al-Mohsen (1344-1293) and al-Shirazi (1290-1290) from the poets of the nation to the Ahl al-Bait (AS) and the literate literate Farsi and Farsi who have been able to express their courage in expressing their idolatry to the realm of Imam Asr (aj) in the field of poetry. In this research, the authors have been looking for a descriptive-analytical method based on the American School of Comparative Literature based on the commonalities of the two poets in such areas as the Imam of Asr (aj), Imam (AS), awaiting The emergence of the Savior (waiting and patience and the effect of grief in parting and longing), absence, Mohdavi's utopia, the establishment of justice, the struggle against injustice and oppression (the struggle against the heresies), the revival of the Sunni of the Prophet (pub) and ... based on evidence of The poems of these poets are presented and they examine the meaning of the Mahdaviyyat in the poetry of these two poets.
خلاصه ماشینی:
"در شعر شیرازی، حضرت امانت بزرگ و ارزشمند معنوی پیامبر( است که با وجود او تمام عالم خلقت و کائنات به واسطۀ دادگرایی و ظلمستیزی وی، در امنیت به سر خواهند برد: قوی بنای شریعت شد و قواعد دین چنانکه حص حقیقت شد استوار چنان مهین ودیعۀ احمد بهین خلیفۀ حق که آسمان و زمین یافت از وجودش امان (شیرازی، 1363: 404) وی در بیتی دیگر از حضرت با عنوان جانشین بر حق امام حسن عسکری( نام برده که برای ترویج دین محمدی( و تأیید سنت او ظهور خواهد کرد و او تنها کسی است که اشاعۀ اوامر الهی را بر عهده خواهد داشت: بعد از حسن ز مهدی آل محمد است ترویج این شریعت و تأیید این سنن (همو: 394) وجوه افتراق مضامین مهدویت در شعر «ابوالمحاسن» و «همای شیرازی» علاوه بر مضامین مشترکی همچون: میلاد امام عصر(، سیمای امام، در انتظار ظهور منجی (انتظار و صبر و تأثر اندوه در فراق و اشتیاق)، غیبت، مدینه فاضله مهدوی، برپایی عدالت، مبارزه با ظلم و جور (مبارزه با بدعتها)، إحیای سنت پیامبر(."