چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی رابطه احساس تنهایی، انزوای اجتماعی و عملکردتحصیلی با میزان استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهیدچمران اهواز انجام شده است . روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است . جامعه آماری آن کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهیدچمران اهواز بوده که با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند و حجم نمونه نیز ٢٣٤ نفر میباشد. ابزار جمع آوری داده ها شامل پرسشنامه احساس تنهایی دیتوماسو١ (٢٠٠٤)، پرسشنامه انزوای اجتماعی راسل ٢ (١٩٧٦) و پرسشنامه محقق ساخته شبکه های اجتماعی است . برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و آمار استنباطی شامل ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام استفاده شد. یافته ها حاکی از آن است که بین احساس تنهایی، انزوای اجتماعی و شبکه های اجتماعی رابطه مثبت و معنی - داری وجود دارد. همچنین نتایج بین عملکرد تحصیلی و شبکه های اجتماعی رابطه منفی و معنیداری را نشان داد. نتایج رگرسیون این پژوهش نشان داد که احساس تنهایی و انزوای اجتماعی از پیش بینیکننده استفاده از شبکه های اجتماعی دانشجویان به شمار میروند.
خلاصه ماشینی:
نتايج رگرسيون اين پژوهش نشان داد که احساس تنهايي و انزواي اجتماعي از پيش بينيکننده استفاده از شبکه هاي اجتماعي دانشجويان به شمار ميروند.
برخي مطالعات نيز تفاوت معنيداري بين ميزان استفاده از شبکه هاي اجتماعي و پيشرفت تحصيلي نشان نداده اند از جمله : حسن زاده و همکاران (١٣٨٩) پژوهشي با عنوان رابطه بين استفاده افراطي از تکنولوژي (اعتياد به اينترنت و SMS) و وضعيت آموزشي و رواني دانش آموزان انجام دادند.
Kalra & Manani 3 Aydin et al 50 ديدگاه دانشجويان ايراني نسبت به استفاده از سايت هاي شبکه اجتماعي انجام دادند نتايج نشان داد بين دختران و پسران در استفاده علمي از فيس بوک تفاوت معناداري وجود ندارد.
نتايج نشان داد که بين احساس تنهايي و عزت نفس با اعتياد به شبکه هاي اجتماعي مجازي رابطه معنادار وجود دارد.
Mckenna , Green & Gleason 4 .
Kim, Larose & Peng 6 .
١. بين احساس تنهايي دانشجويان با ميزان استفاده از شبکه هاي اجتماعي تفاوت معناداري وجود دارد.
٤- بحث و نتيجه گيري هدف اين پژوهش بررسي رابطه احساس تنهايي، انزواي اجتماعي و عملکردتحصيلي با ميزان استفاده از شبکه هاي اجتماعي مجازي در بين دانشجويان انجام شد.
يافته هاي پژوهش نشان داد که بين احساس تنهايي و انزواي اجتماعي با ميزان استفاده از شبکه هاي اجتماعي رابطه مثبت و معنيداري وجود دارد.
همچنين يافته هاي پژوهش نشان داد بين عملکرد تحصيلي و ميزان استفاده از شبکه هاي اجتماعي رابطه معنيدار معکوسي وجود دارد.