چکیده:
هدف این تحقیق بررسی عوامل اجتماعی، اقتصادی موثر بر رفتار زیست محیطی شهر فارسان بوده است . چارچوب نظری تحقیق ، برگرفته از آراء ماکس وبر، رابرت پوتنام و پیر بوردیو میباشد. اطلاعات پژوهش با روش پیمایشی، از جامعه آماری
٦٩٣٢٦ نفری از ساکنین ١٥ سال و بالاتر شهر فارسان و از نمونه ای با حجم ٣٨١ نفر، با شیوه نمونه گیری تصادفی از نوع طبقه ای چندمرحله ای، جمع آوری شده است . نتایج نشان داد که از مجموع عوامل مطرح شده ؛ متغیرهای میزان دینداری، پایگاه اقتصادی – اجتماعی، احساس مسئولیت اجتماعی و سرمایه اجتماعی با رفتار زیست محیطی رابطه معنادار دارند. افراد مجرد از رفتار زیست محیطی بالاتری برخوردار بودند و وضعیت تاهل و جنسیت تفاوت معناداری را در رفتار زیست محیطی ایجاد نکرده است . همچنین نتایج رگرسیون نشان داد که ٠/٤٩ از واریانس متغیر وابسته توسط متغیرهای مستقل تبیین شده است .
خلاصه ماشینی:
نتايج نشان داد که از مجموع عوامل مطرح شده ؛ متغيرهاي ميزان دينداري، پايگاه اقتصادي – اجتماعي، احساس مسئوليت اجتماعي و سرمايه اجتماعي با رفتار زيست محيطي رابطه معنادار دارند.
يافته هاي اين تحقيق نشان داده است که بين سن ، جنس و تحصيلات با رفتار زيست محيطي رابطه معنادار وجود دارد (نواح و همکاران ، ١:١٣٩٠).
نتايج اين تحقيق که از حجم نمونه ٣٨٤ نفري از شهروندان انديمشکي بدست آمده است ، نشان ميدهد که بين متغيرهاي گرايش به محيط زيست ، هنجارهاي ذهني، قصد انجام رفتار، باورهاي رفتاري و باورهاي هنجاري با رفتار زيست محيطي رابطه معنادار وجود دارد (نواح و فروتن کيا، ١:١٣٩٠).
نتايج مربوط به آزمون فرضيه هاي تحقيق پيش فرض وجود رابطه معني دار بين ميزان دينداري و رفتار زيست محيطي ميباشد.
نتايج به دست آمده ، مؤيد اين مطلب است که بين سرمايه اجتماعي و رفتـار زيست محيطي در سطح ٩٩ درصد رابطه معنيدار و مثبت وجود دارد.
نتايج به دست آمده ، مؤيد اين مطلب اسـت کـه بين احساس مسئوليت اجتماعي و رفتار زيست محيطي در سطح ٩٩ درصد رابطه معنيدار و مثبت وجود دارد.
The findings showed that, among the discussed factors, the variables of degree of religiosity, socioeconomic status, social responsibility and the social capital of the respondents have significant relationship with environmental behavior.
Keywords: Environmental Behavior, Social Responsibility, Social Capital, Religiosity, Attitudes to the Environment.