چکیده:
احیا و بازآفرینی بافتهای تاریخی سالها است که به عنوان یک مسئله اساسی در حرفههای مرتبط مطرح است و نظریههای مختلفی بر مبنای شرایط و تجربههای گذشته وجود دارد. عدم شناخت و تحلیل صحیح از روابط میان عوامل مختلف، نبود اطلاعات دقیق، نداشتن درک مناسب از شرایط ویژه و چگونگی فرایند فرسودگی بافتهای تاریخی را میتوان از دلایل اصلی شکست بسیاری از طرحهای مرمت شهری دانست؛ بنابراین نخستین و مهمترین گام شناخت صحیح متغیرها و چگونگی تأثیر آنها بر یکدیگر است. در این پژوهش به بررسی تحلیلی چگونگی تأثیر فناوری حملونقل شهری بر شکل و فعالیت بافتهای تاریخی با تأکید بر گسترش پیادهمداری پرداخته میشود. پژوهش حاضر بر آن است تا با بررسی منطقی از روابط و چگونگی تأثیر متغیرهای مستقل شکل و فعالیت بافتهای تاریخی بر متغیر وابسته شبکه حملونقل شهری به ارائه الگویی مفهومی دست یابد تا از آن دریچه افزایش انگیزه شهروندان در جذب به درون بافت و افزایش پیادهمداری را در بافت ایجاد کند. پرسش اصلی پژوهش این است که ویژگیهای بافت به صورت عام و بافتهای تاریخی بهصورت خاص چگونه در معرض تغییرات فناوری حملونقل شهری هستند؟ روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش بر پایه مطالعات نظری و بررسی نمونههای موفق جهانی در زمینه ارتقاء پیادهمداری در بافتهای تاریخی بهمنظور تحلیل بافت تاریخی منطقه 12 شهرداری تهران بوده است. نتایج بیانگر آن است که افزایش تراکم، قطعات ریزدانه، کاربری مختلط، خردهفروشی، افزایش جزئیات طراحی مسیرهای پیاده و کاهش عرض معبر به تقویت پیادهمداری در بافتهای تاریخی کمک میکند.
Revitalization of the historical urban quarters are debated as a main issue on related commissions in recent years and different theories has been proposed on the past experiences. But in fact historical urban quarters faced many problems such as: Lack of knowledge in the process of forming and accurate information during decades, proper analysis of the relationship between the effects of different factors, lack of accurate intervention and the process obsolescence. So these conditions can be the main reasons for the failure of many the urban restoration plans. In this case, the first most important step is to comprehend the related variables and their mechanism on each other in order to shape it. In this study, an analysis of the impact of urban transportation technology to form tissues and historical activities with an emphasis on walking ability is covered. So emphasis on the development of implementation-oriented activities will be discussed in order to increase walkability in the historical urban quarter. The main research question is that how the tissue characteristics in general and in particular of the historical context form are subject to transportation change? The research method in this study, based on theoretical studies and reviews examples of successful global promotion of walking in the historical tissues to analyze the historical context of Tehran's region 12. The results indicate that increasing density, fine grain, mixed-use retail, pedestrian design details and reducing lane width help to reinforce the walking trails in the historical context.