چکیده:
حضرت عباس (ع) ابر مرد تاریخ رشادت، در صحنه ی کربلا و یکی از محکم ترین تکیه گاه های امام حسین (ع) بود. در وجود مبارک آن حضرت، ویژگی های اخلاقی خاصی وجود دارد که از صفات و ویژگی های انسان کامل به شمار می آید. شخصیت ایشان، اکثر اوقات از طریق روایات شناسایی شده است.
با توجه به اینکه انقلاب امام حسین (ع)، هرساله در جهان، شور بیشتری برپا می کند، شناخت عمیق تر انقلابیان آن حماسه می تواند، در قیام جهان شمول حضرت مهدی (عج) بهترین دست گیر مهدی یاوران گردد.
این مقاله به بیان این مساله می پردازد که کدام ویژگی های بارز شخصیتی قمر بنی هاشم (ع) با ویژگی هایی که بزرگان برای انسان کامل بیان نموده اند انطباق داده می شود و در نهایت ایشان به عنوان یک انسان کامل و یا حداقل نزدیک به مقام انسان کامل معرفی می گردد تا بتوان آن حضرت را سرلوحه و الگوی اطاعت، ادب و ولایتمداری در پیشگاه امام عصر، حضرت بقیه الله الاعظم (عج) قرار داد. منتظران حضرت مهدی (عج) می توانند برای قیام راستین آن حضرت، خودسازی شان را با بررسی ویژگی های عمیق این شخصیت آغاز نموده و با مدد حضرت ابا الفضل (ع)، امام عصر (عج) را کمک نمایند
خلاصه ماشینی:
"به عنوان نمونه به دو مورد از تطبیق شخصیت حضرت عباس ( ع) و مصادیق قرآنی انسان کامل، اشاره می شود: جایگاه قرآنی حضرت عباس ( ع) به عنوان یک انسان مطیع، صدیق، شهید و صالح، در تطبیق آیه "و من یطع الله و الرسول فأولئک مع الذین أنعم الله علیهم من النبیین و الصدیقین و الشهداء و الصالحین و حسن أولئک رفیقا" و این قسمت از زیارتنامه آن جناب(ع) در روز عید فطر و قربان که می فرمایند: السلام علیک ایها العبدالصالح و االصدیق المواسی و قسمتی از زیارت نامه ایشان به نقل از امام صادق (ع) که فرمودند: السلام علیک ایها العبد الصالح المطیع لله ولرسوله ولأمیرالمؤمنین والحسن و الحسین صلی الله علیهم و السلم به دست می آید.
همچنین جایگاه قرآنی حضرت عباس ( ع) به عنوان یک انسان مجاهد در تطبیق آیه "فضل الله المجاهدین علی القاعدین أجرا عظیما " و این جمله که امام حسین (ع)در لحظه شهادت برادر مظلومش عباس (ع) برسر بالین ایشان درحالی که بسیار گریه می کرد؛ بیان فرمود؛ به دست آید که امام ( ع) فرمود:«جزاک الله خیرا یا إخی لقد جاهدت فی الله حق جهاده» این وجود مقدس که وجودش در حد عصمت اوج گرفته است سرلوحه و سرمشق در تمام مراحل زندگی به خصوص زمان قیام حضرت مهدی (عج) می باشد."