چکیده:
گسترش بیماریها و انحرافات اجتماعی از جمله مشکلاتی است که امروزه ، گریبانگیر خانواده ها گشته و ارزشهای دینی، اخلاقی ،فرهنگی ،اجتماعی و سیاسی آنها را مورد تهدید قرار داده است. با وجود ساختار جمعیتی جوان در جوامع مختلف و وجود مشکلات عدیده اقتصادی، انحرافات به عنوان یکی از بغرنج ترین وپیچیده تری مسائل اجتماعی می باشد.. چنانچه اخلاق و ارزشهای اجتماعی را هسته اساسی نظم اجتماعی بدانیم، انحرافات اجتماعی به مفهوم رفتاری که به طور مستمر بر خلاف ارزشها و هنجارهای اجتماعی عمل می کند، آسیبی اجتماعی تلقی می گردد که در پی آن سلب امنیت اخلاقی واجتماعی خانواده ها را به دنبال دارد.جوامع بشری همواره شاهد فرو رفتن افرادی در گرداب انحرافات اجتماعی بوده است وتجارب تلخی از آسیب های آن در هدر رفتن سرمایه ها و نابسامانی خود واجتماع دارند. این امر از دیر باز مورد توجه مصلحان نهاد خانواده و در راس آنها پیامبران، امامان و رهبران الهی قرار گرفته و راهکارهای ویژه ای را براساس تعالیم الهی، برای اصلاح فرد وجامعه ارائه داده اند.
خلاصه ماشینی:
"احساس ناکارآمدی امر به معروف ونهی ازمنکر در جوامع امروزی آن گاه درست است که در یکی از قالبهای معقول و منطقی ذیل قرار بگیرد: الف) باید ثابت گردد، بر اساس روشهای علمی،(ونه مشاهدات شخصی و غیر روشمند)، امربه معروف ونهی از منکر، نه تنها در سطح خرد، بلکه در سطح کلان نیز، در جامعه امروزی فاقد تاثیر و کارایی است؛ البته این نظریه از طریق علمی قابل اثبات نیست، زیراممکن است سطح خرد امر به معروف ونهی از منکر به سبب موانعی ساختاری، بی تاثیر یا کم تاثیر گردد؛ ولی سطح کلان آن به قوت خود باقی می باشد.
به عنوان مثال، امرونهی نسبت به پوشش ویا آرایشی نا مناسب و خلاف شرع،ممکن است در بسیاری از موارد تاثیری را به همراه نداشته باشد ،ولی آیا امر ونهی نسبت به کسی که در حال کثیف کردن یکمحیط عمومی (مثلا کتابخانه ی عمومی )ویا درصدد ایجاد مزاحمت و اذیت دیگری (مثلایک کودک )است ؛آیا در جامعه امروز این مواردهم بی تاثیر می باشند ؟ به طور مسلم امر به معروف ونهی از منکر نسبت به آن دسته از معروف ویا منکرهایی که زیبایی ومعروفیت آن و یا زشتی و ناپسندی آن از ((شعور عمومی))محوشده ویا منقلب گردیده است،بی تاثیرویا کم تاثیر است ؛ولی این امر ربطی به نا کارایی امر به معروف و نهی از منکر در جوامع امروزی ندارد ؛ بلکه علت آن است که افراد باارتکاب منکرهایی که زشتی آن ازمیان رفته و یا با ترک معروف هایی که زیبایی آن محو گردیده است ،با واکنش خود سنجی منفی از خود روبه رو نمی شود ودر نتیجه تشویق و تنبیه هایی بیرونی به جهت نا همسازی با تشویق وتنبیه های درونی ، بی تاثیر می گردد ."